• HRF/

Hotell och Restaurang Facket menar att: Det behövs ett nytt kunskapslyft

Hotell och Restaurang Facket menar att: Det behövs ett nytt kunskapslyft - Hotell och restaurangbranschen behöver behålla sin personal - inte tappa den. Genomströmningen är mycket stor. När branschen inte tar sitt ansvar måste vi som facklig organisation vädja till landets politiska företrädare. Vi verkar i en tillväxtsektor men i motsats till andra tillväxtsektorer ser vi ingen statushöjning för dem som verkar i branschen. Nu behövs ett andra kunskapslyft, menar förbundsorförande Birgitta Kihlberg. Utbildning lönar sig på många sätt. Det finns ett samband mellan utbildning och lön men det finns också ett samband mellan utbildning och risken för arbetslöshet. Risken för arbetslöshet minskar ju högre utbildning en individ har. Den 1 juli 1997 startade den dåvarande socialdemokratiska regeringen Kunskapslyftet som var en satsning för att öka arbetskraftens kompetens, minska arbetslösheten och stärka individens konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Huvudmålet var att alla deltagare skulle få 3-årig gymnasiekompetens. - Det gamla sambandet mellan tillväxt i ekonomin och fler arbetstillfällen gäller inte längre. Kapitalrationaliseringar gör att till och med i en tillväxtsektor är antalet arbetstillfällen konstant eller minskande, säger Birgitta Kihlberg. - Vi välkomnar att regeringen tillsätter en minister som har som sin uppgift att arbeta med vården och omsorgen, framför allt kompetensutvecklingen. Vi vet att behovet av kunskap och utveckling är stort också på andra arbetsmarknadsområden. Om det dessutom är så att Sveriges ekonomi håller på att bli bättre finns all anledning att fylla på förråden på så sätt att människor som behöver mer utbildning kan skaffa sig det nu. På så sätt kommer fler att klara sig bättre på arbetsmarknaden, menar Birgitta Kihlberg För ytterligare info: Birgitta Kihlberg, förbundsordförande, tel. 0708-94 51 52 Hotell och Restaurang Facket organiserar anställda inom bl a hotell-, restaurang,- och turistnäringen. HRF har ca 60 000 medlemmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/17/20040916BIT21000/wkr0001.pdf