OBS! avtalet löper ut sista april.

OBS! avtalet löper ut sista april. Krav på höjda minimilöner En rejäl höjning av minimilöner och utgående löner samt hårdare kontrollregler vid extra anställning är de stora kraven Hotell och Restaurang Facket, HRF, idag presenterade för Sveriges Hotell och Restaurangföretagare, SHR. - En satsning på minimilönerna är en satsning på de som är lägst avlönade. Många av våra medlemmar ligger idag på en minimilön och det är viktigt att deras löner höjs. En höjning av minimilönerna ger stort genomslag i vårt förbund, säger förbundets ordförande Birgitta Kihlberg. HRFs lönekrav höjer minimilönerna med 825 kronor per månad. Utgående löner höjs med 650 kronor. Ob-ersättning och andra ersättningar ska höjas i proportion med löneökningarna. Även semesterlönen ska höjas med avtalets värde plus ytterligare två procentenheter. Ett annat viktigt krav är striktare regler vid extra anställning, inflytande över arbetstidens förläggning och hårdare bestämmelser vid undantag från arbetstidsbestämmelserna. - Extra anställning utnyttjas allt för ofta idag och det ger våra medlemmar väldigt otrygga anställningar. Idag har cirka 30 procent av våra medlemmar tidsbegränsade avtal och det kan vi inte acceptera, säger Ella Niia, avtalssekreterare på Hotell och Restaurang Facket. Avtalet med SHR är det största inom hotell och restaurangbranschen och omfattar cirka 45 000 av förbundets medlemmar. Det löper ut den sista april och kraven gäller för ett nytt ettårigt avtal. För mer information kontakta: Birgitta Kihlberg, förbundsordförande, 070 - 894 51 52 Ella Niia, avtalssekreterare, 070 - 652 24 33 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/27/20040227BIT20490/wkr0006.pdf