Håkan Wallin ny VD på HS Kraft

Report this content

​Vindkraftbolaget HS Kraft, med bas i Malmö, utser Håkan Wallin som VD. Håkan Wallin kommer från Banverket och tillträder den 1 juni sin nya position som ledare för ett av södra Sveriges största vindkraftsbolag. Hans uppdrag är att öka tempot i vindkraftsutbyggnaden i Sverige.

HS Kraft är ett av Sveriges största vindkraftsbolag och fokuserar på vindkraftsutbyggnad i södra Sverige. Fram till 2016 planerar bolaget att bygga totalt cirka 220 verk, vilket motsvarar drygt 1,3 TWh eller 10 procent av planerad utbyggnad i Sverige fram till 2020.

-         Vindkraften är på motsvarande sätt som järnvägen en del i den moderna och uthålliga samhällsutvecklingen. Jag vill driva HS Kraft och utvecklingen framåt så att vi når de nationella målen, säger Håkan Wallin, tillträdande VD.

Håkan Wallin är 43 år gammal och civilingenjör Elektroteknik från Lunds Teknisk Högskola. Han kommer från en befattning som Chef för Banverkets samlade och nationella fastighetsverksamhet. Tidigare meriter inkluderar bland annat IT-bolaget WeSpot och fastighetsbolaget Akademiska Hus. Håkan Wallin tillträder som VD på HS Kraft den 1 juni 2010.

-         Svensk vindkraft behöver dynamiska ledare. Det har vi fått i Håkan Wallin. Hans uppdrag är att öka tempot och synliggöra samhällsnyttan av vindkraftsutbyggnaden i Sverige, säger Alexandra von Schwerin, grundare och styrelseledamot i HS Kraft.

För mer information:
Håkan Wallin, tillträdande VD HS Kraft
Telefon: 0708 – 547 567
E -post: hakan.wallin@hskraft.se

Alexandra von Schwerin, grundare och styrelseledamot HS Kraft
E-post:
alexandra.vonschwerin@skarhult.se

Kort om HS Kraft:
HS Kraft projekterar, uppför och äger större vindkraftanläggningar i partnerskap med markägare och vänder sig främst till ägare av stora markområden med god vindenergipotential i södra Sverige. För närvarande innehåller projektportföljen ca 220 vindkraftverk. HS Kraft är dotterbolag till den schweiziska kraftkoncernen EGL (Elektrizitäts-Gesellschaft Laufenburg AG) som är en av de större aktörerna på energibörsen Nordpool och har sitt huvudkontor i Zürich. HS Kraft har 9 heltidsanställda på kontoret i Malmö och ett tiotal konsulter är knutna till företaget. Läs mer på www.hskraft.se