HS Kraft AB byter namn till BayWa r.e. Scandinavia AB

Report this content

Malmö/München, den 20 oktober 2015: Från och med idag har HS Kraft AB ett nytt namn: BayWa r.e. Scandinavia AB. Genom att anta namnet från BayWa r.e. renewable energy-gruppen, förtydligar företaget, med säte i Malmö, sin verksamhet inom sektorn för förnybar energi med huvudsaklig fokus på vindenergi för att bättre betjäna den nordeuropeiska marknaden, inklusive Norden och Baltikum.

Företaget grundades 2006 och har arbetat med flera projekt i samarbete med sitt nätverk av fastighetsägare och privata investerare. Verksamheten omfattar hela värdekedjan som bla omfattar projektutveckling, finansiering, byggprojektledning och förvaltning av parker, företrädesvis inom vindenergisektorn men även inom solenergi. 2014 inkorporerades företaget i BayWa r.e.-gruppen. "Våra kunder och anställda drar redan fördel av det starka varumärket BayWa r.e. som står för lång erfarenhet och en produktportfölj av hög kvalitet tillsammans med utmärkt service, teknisk och ekonomisk support. Därför var nästa logiska steg att byta namn på företaget", förklarar Håkan Wallin, VD på BayWa r.e. Scandinavia AB.

Matthias Taft, VD på BayWa r.e. och styrelsemedlem i BayWa AG, skildrar den strategiska bakgrunden för företagets engagemang: "Situationen på marknaden för förnybar energi i norra Europa är en utmaning. Trots detta tror vi på en långsiktig, hållbar tillväxt inom förnybar energi som får oss att fortsätta expandera vår verksamhet i denna region."

BayWa r.e. renewable energy GmbH (BayWa r.e.):

BayWa r.e. renewable energy GmbH, ett helägt dotterbolag till BayWa AG, ansvarar för BayWa-gruppens verksamhet inom området förnybar energi. BayWa r.e. som grundades 2009 och har sitt säte i München fungerar som holdingbolag för flera affärsintressen inom områdena solenergi, vindenergi, bioenergi och geotermisk energi.

Företagets affärsverksamheter sträcker sig från projektutveckling och genomförande till konsulttjänster samt handel med material för solcellsanläggningar. Företaget täcker hela spektrumet för professionell anläggningssupport, inklusive underhåll. Andra tjänster från BayWa r.e. inkluderar: kommersiell driftförvaltning av anläggningar, handel med förnybar energi, handel av biometan liksom försäljning av bioenergi och biogas till både privata och kommersiella kunder. Företaget verkar internationellt med Europa och USA som kärnmarknader.

BayWa AG (München) är ett börsnoterat företag som driver sin verksamhet från en internationell plattform vars huvudsakliga verksamhetssektorer är: jordbruk, energi och byggmaterial.

Kontakt:

BayWa r.e. renewable energy GmbH