Beslut i ansvarsfrågan för tidigare vd och styrelseordförande i HSB Malmö

PRESSMEDDELANDE Malmö 2009-01-30

Beslut i ansvarsfrågan för tidigare vd och styrelseordförande i HSB Malmö

Advokatfirman Lindmark Welinder i Lund fick, efter HSB Malmös föreningsstämma 2008, i uppdrag att utreda konsekvenserna av icke beviljad ansvarsfrihet för tidigare verkställande direktör och ordförande. Styrelsen har nu erhållit en slutrapport.

Styrelsen för HSB Malmö har beslutat, efter rekommendation i slutrapporten, att inte väcka skadeståndstalan i ärendet.

Den skada som kan sägas föreligga är i ett juridiskt perspektiv begränsad i tiden till kalenderåret 2007. Skadan är större än vad som tidigare redovisats, men kan aldrig överstiga ett belopp om cirka en halv miljon kronor.

– Styrelsen gör i likhet med det som anges i rapporten den bedömningen att även om föreningens skada inte är obetydlig rör det sig om en komplicerad, och sannolikt mycket omfattande, rättslig process. Rättegångskostnaderna kan snabbt komma att överstiga det krav en tvist kan gälla, och därför fattar vi detta beslut, förklarar Claes Caroli, styrelseordförande.

Vad gäller tidigare verkställande direktör finner inte utredningen att förutsättningar för ansvar föreligger.

För ytterligare information kontakta: Claes Caroli, styrelseordförande, +46 761 287 734

HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 42 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös landmärke HSB Turning Torso.