Först ut med byggstart för bostäderna i kv. Draken

PRESSMEDDELANDE Malmö 2008-09-03

Först ut med byggstart för bostäderna i kv. Draken

Det är ett stort intresse för lägenheterna i kv. Draken i Husie, och nu sätter byggnationen igång.

– Det gläder oss oerhört att vi kan sätta igång byggnationen som planerat. Intresset har länge varit stort, och därför känns det extra roligt att vara en av de första byggherrarna på länge som bygger bostadsrätter i Husie, säger Michael Carlsson, verkställande direktör för HSB Malmö, i ett uttalande.

Draken är HSBs första projekt inom satsningen FlexBo, som innebär ett lite bekvämare, lite tryggare och lite mer lättåtkomligt boende med möjlighet till ett rikt, socialt liv i närmiljön. HSB brf Draken omfattar 65 lägenheter och ett kvartershus avsett för umgänge, avkoppling och aktiviteter. Projektet har attraherat en bred målgrupp, allt från 30- till 60-talister - i huvudsak från Malmö, men även från kranskommunerna.

– Från den dagen då vi lanserade vårt FlexBo-koncept har vi fått mycket positiva reaktioner och i synnerhet efter att vi valde att applicera det på just HSB brf Draken. Vi planerar därför att tillämpa FlexBo-konceptet på ytterligare projekt, säger Magnus Knutsson, chef för Produktion och Fastighetsteknik.

HSB Malmö kommer att sätta spaden i marken i början av oktober och räknar med att inflyttningen ska äga rum sommaren 2010.
För ytterligare information kontakta: Magnus Knutsson, Produktion och Fastighetsteknik, tfn 040-35 78 66 För bilder kontakta: Margareta Åkesson, Produktion och Fastighetsteknik, tfn 040-35 77 68 Avsändare Bengt Skånhamre, informationschef, mobil 0708-70 55 35

HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 40 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.