HSB Malmö förvärvar klimatsmart fastighet i Malmö

PRESSMEDDELANDE Malmö 2010-01-25

HSB Malmö förvärvar klimatsmart fastighet i Malmö

HSB Malmö köper hyresfastigheten Flaggskepparen 5 i Västra Hamnen. Fastigheten består av 28 lägenheter och är byggd på ett klimatsmart sätt som ett s k passivhus, vilket innebär att huset i normalfallet inte behöver tillföras någon värme utifrån.

- Eftersom HSB satsar på att ligga i framkant i klimatfrågan är det extra roligt att vårt nya hus är byggt på ett klimatsmart sätt, säger Michael Carlsson, vd på HSB Malmö.

- HSB har antagit en gemensam klimatstrategi och skrivit under ett klimatavtal med branschens tuffaste målsättning som innebär att år 2023 ska utsläppen av växthusgaser halveras, och därför känns det bra att även hus vi förvärvar, inte bara de vi själva bygger, har lösningar som är bra för miljön.

Genom förvärvet av Flaggskepparen 5 stärker HSB Malmö sin position som fastighetsägare i Västra Hamnen. HSB Malmö äger genom sitt fastighetsbolag HSB Sundsfastigheter, förutom Turning Torso, ytterligare två fastigheter i Västra Hamnen, varav ett är ett studentboende. Flaggskepparen 5 ligger också i linje med HSB Malmös strategi att värna om hyresrätten och erbjuda valfri boendeform.

Flaggskepparen 5 är byggd som ett passivhus, vilket innebär att varje lägenhet har egen ventilationsburen värmeåtervinning. Det betyder att huset i normalfallet inte behöver tillföras någon värme utifrån.

Fastigheten förvärvades av konkursboet Stanley Bostäder nr 1 AB. Rådgivare i affären var Catella Malmö.
. För ytterligare information kontakta: Henrik Krantz, fastighetschef, 0737-65 77 00 Michael Carlsson, VD, 0702-28 00 22 Boel Lagerwall, marknadschef, 0703-89 53 88

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 33 självständiga HSB-föreningar. Med 42 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. Verksamheten drivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i Malmöregionen. Utöver förvaltning av 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter erbjuder HSB Malmö administrativa och tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Juvelen i kronan är Malmös landmärke, HSB Turning Torso.