HSB Malmö träffar avtal med sex bredbandsleverantörer till Bolina nätet

HSB Bo-Lina har varit i drift sedan det första ramavtalet tecknades mellan HSB Malmö och Telia 1999. Avtalet ger nästan 31 000 hushåll möjlighet till bredband. Nätet går nu in i en ny fas då Adamo Europé, Banhof AB, Bredband2 (Labs2), TDC-song, Tele 2 och Telia blir leve-rantörer av Internettjänster i nätet och hushållen på så sätt själva kan välja vem de vill av dem.

HSB Malmö och Telia träffande under 2005 ett sjuårigt ramavtal om leverans och drift av bredband till lägenheter i bostadsrättsföreningarna inom HSB Malmö. Avtalet innebär att nätet skall ha flera leverantörer av Internettjänster från och med 2007.

– Avtalet ger oss fortsatt hög medlemsnytta i nätet och samtidigt en möjlighet för våra med-lemmar att välja den leverantör de bäst tycker svarar upp mot deras krav. Den konkurrens som detta kommer att medföra gynnar våra medlemmar på ett positivt sätt. Något som kommer att kännas ända ner i plånboken, säger vd Lars Danielsson, HSB Malmö.

HSB Malmö tar som kommunikationsoperatör ett operatörsneutralt totalansvar för nätet. Telia installerar och driver därefter nätet som nätoperatör på uppdrag av HSB Malmö.

Med de nya avtalen blir det alltså möjligt för Bo-Lina hushållen att välja vem de vill av de sex bredbandsleverantörer, Adamo Europé, Banhof AB, Bredband2 (Labs2), TDC-song, Tele 2 och Telia till sin Internetuppkoppling.

Ytterligare information till journalister lämnas av
Chef för medlem och information Börje Nilsson, HSB Malmö, tfn 040-35 77 00.