HSB Malmö utreder frågan kring nekad ansvarsfrihet

Malmö 2008-05-28

Styrelsen i HSB Malmö utreder stämmobeslut kring ej beviljad ansvarsfrihet Det var på HSB Malmös föreningsstämma den 26 april som förre styrelseordföranden Alf Gustavsson och förre verkställande direktören Lars Danielsson inte beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007.

– Det är viktigt att vi i styrelsen, utan allt för lång betänketid, ser över vad stämmobeslutet innebär och vad det kan föra med sig, säger Claes Caroli, ordförande i HSB Malmös styrelse.

Styrelsen i HSB Malmö har vid sitt senaste sammanträde beslutat att omgående utreda innebörden av årsmötets beslut om att inte bevilja förre ordföranden och förre verkställande direktören ansvarsfrihet.

– Det är vår plikt dels gentemot den beslutande församlingen, dels också mot de berörda, att vi skyndsamt får frågan utagerad. Så snart vi är klara med vårt ställningstagande kommer vi att meddela detta. Jag vill däremot poängtera att det är idag alldeles för tidigt att uttala sig om i vilken riktning ett sådant beslut kan peka, avslutar Claes Caroli.

För ytterligare information Bengt Skånhamre, informationschef, mobil 0708-70 55 35

HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 40 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster.

Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.