Utgrävningsexpedition i Kalkbrottet Limhamn

Välkommen på utgrävningsexpedition i kalkbrottet på Limhamn på fredag den 23 oktober! Då kommer klass 6B från Sveaskolan på Limhamn att leta fossiler och lära sig om djur- och växtlivet i kalkbrottet för 65 miljoner år sedan. Handledare för expeditionen är geologen och forskaren Vivi Vajda från Lunds Universitet.

Då kalkbrottet har en unik flora och fauna där bland annat den ovanliga Bufo Viridis (grönfläckig padda) ingår, blir expeditionen en naturlig del av klassens tema om ekosystem som de arbetat med under hösten.

Fynden från expeditionen ska ingå i en separat utställning i den utställningslokal som HSB Malmö, Veidekke Bostad och Sjaelsö, de tre företag som ska bygga bostäder på kanten av kalkbrottet, öppnar för allmänheten på söndag den 25 oktober. I utställningslokalen kan man som besökare se exempel på hur ett framtida boende vid kalkbrottet kan se ut.

Under expeditionen finns representanter från de tre företagen med på plats och kan berätta mer om planerna för de nya bostäderna vid kalkbrottet. Efter förtäringen klockan 12.00 sker en officiell invigning av utställningslokalen med kommunalråd Anders Rubin.

Agenda fredagen den 23 oktober 10.00-11.30 Utgrävningsexpedition 12:00 Varmkorv med bröd vid utställningslokalen 12:30 Officiell invigning av utställningslokalen med kommunalråd Anders Rubin Plats: Samling vid utställningslokalen, Kalkbrottet Limhamn, infart från Kalkbrottsgatan mitt emot Hammars park Anmälan: Boel Lagerwall, telefon 0703-89 53 88, e-post boel.lagerwall@malmo.hsb.se För ytterligare information kontakta: Boel Lagerwall, marknadschef HSB Malmö, 0703-89 53 88 Mats Nilsson, försäljnings- och produktansvarig Veidekke Bostad, 046-19 29 17 Sara Jonsson, projektkoordinator Sjaelsö, 08-429 19 48

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utställningslokalen vid kalkbrottet ägs gemensamt av HSB Malmö, Veidekke Bostad och Sjaelsö. Läs mer på www.kalkbrottet.nu

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 33 självständiga HSB-föreningar. Med 42 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. Verksamheten drivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i Malmöregionen. Utöver förvaltning av 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter erbjuder HSB Malmö administrativa och tekniska förvaltnings- och konsulttjänster.

Veidekke Bostad ingår i Norge-baserade Veidekke-koncernen, Skandinaviens fjärde största byggföretag, med en omsättning på 19,4 mdr NOK 2008 (ca 22 mdr SEK). Företaget är noterat på Oslobörsen och har under 70 år aldrig gått med förlust.
Sjaelsö är ett av Danmarks största börsnoterade fastighetsföretag. De bygger och utvecklar fastigheter för såväl bostäder och kontor som handel och logistik. Bostadsproduktionen är främst fokuserad till efterfrågade lägen i expansiva storstadsområden. I Sverige bedriver de verksamheten genom det helägda dotterbolaget Sjaelsö Sverige AB. Hela koncernen har ca 150 medarbetare.