Gun-Britt Mårtensson från HSB vald till ordförande i ICA

Report this content

Gun-Britt Mårtensson, ordförande, HSB Riksförbund har omvalts till ordförande för ICA, International Co-operative Alliance, vid stämman i Cartagena, Colombia

Gun-Britt Mårtensson har redan under sin tidigare mandatperiod i styrelsen gjort sig ett namn inom ICA, och vid fredagens val vid stämman i den colombianska staden Cartagena blev hon den styrelsekandidat som fick överlägset flest röster. I sitt tal till stämmans deltagare, som kom från over 90 länder over hela världen, sa Gun-Britt Mårtensson bland annat att hon vill verka för unga kooperatörers inflytande inom ICA. HSB var också med och röstade fram Juan-Carlos Mejia från Colombia till ungdomsrepresentant i ICA:s styrelse. Han valdes vid ICA Youth Conference, som pågick i Cartagena samtidigt som stämman. Förutom HSB är även bland andra Folksam, Coop och LRF medlemmar i ICA, som verkar för kooperativ utveckling och samverkan över hela världen.