Stoppa skattehöjningarna för oäkta bostadsrättsföreningar

Report this content

I morgon den 22 november behandlar skatteutskottet de s.k 3:12-reglerna om förenklade skatteregler för fåmansföretag. Förslaget riskerar dock att leda till kraftiga höjningar av boendekostnaderna för uppemot 25 000 hushåll som bor i oäkta bostadsrättsföringar. Landets tre största bostadsrättsorganisationer HSB, SBC och Riksbyggen har skickat en skrivelse till skatteutskottet och begär att systemet med äkta och oäkta bostadsrättsföreningar tas bort så snart som möjligt och att särskilda övergångsregler införs inför att en sådan förändring hinner genomföras. - Förändringarna av 3:12 reglerna tar fasta på småföretagarnas behov och man har förbisett att de leder till kraftiga höjningar av boendekostnaderna i de oäkta bostadsrättsföreningarna, säger Gun-Britt Mårtensson, ordförande i HSB Riksförbund. - Skatteutskottet måste ta hänsyn till den här effekten och se till att det blir särskilda regler för de oäkta bostadsrättsföreningarna. Men på sikt måste systemet med oäkta respektive äkta bostadsrättsföreningar förändras, säger Allan Sörensen, VD i Riksbyggen. - Systemet med oäkta föreningar leder till stor osäkerhet och svårigheter att beräkna sina boendekostnader med risk för rättsförluster för bostadskonsumenten, säger Göran Olsson VD för SBC ek för. I skrivelsen påtalar bostadsrättsorganisationerna att ett stort antal bostadsrättsföreningar klassificeras som oäkta eftersom man hyr ut lokaler till kommunal verksamhet t. ex förskolor och omsorgsboende med flera verksamheter. Kommuner har också laglig rätt att bli medlemmar genom att köpa bostadsrättslägenheter för olika typer av socialt boende. Organisationerna påpekar att det är orimligt att uthyrning för sådana verksamheter leder till kraftiga höjningar av kostnaderna för de boende medlemmarna. Kontakt kan tas med Göran Olsson, SBC, 08 50115003 eller Kjell Wedin, 08 6984136 eller Jan Hellman, HSB, 08 7853298.