Allt fler Stockholmare använder sig av hushållsnära tjänster

Idag besökte näringsminister Maud Olofsson HSB Omsorg i Stockholm. Syftet var att möta de företag och människor som skapar framtidens arbetstillfällen. Vid besöket presenterades också en ny rapport om attityder och fakta kring hushållsnära tjänster.

Rapporten från Almega om attityder och fakta kring hushållsnära tjänster visar att skattereduktionen för hushållsnära tjänster blivit en stor framgång. Sedan den infördes 2007 har antalet företag, kunder och anställda ökat konstant. Under lågkonjunkturen var hemservicebranschen en av få branscher som gick framåt, och det mycket kraftigt. – HSB var en av pionjärerna när vi redan på 1990-talet skapade opinion för skattelättnader för hushållsnära tjänster. Rapporten visar tydligt att de argument som vi då förde fram nu har blivit verklighet, säger Anders Svensson - vd HSB Omsorg. – Samhället kan inte blunda för det behov som många människor idag har av stöd i hushållet. I Stockholms län gör kommunerna allt snävare bedömningar när de avgör vilka som har rätt till biståndsberättigad hemhjälp. Därför är det väldigt många äldre som vänder sig till oss när kommunen har sagt nej. Att ta bort skattereduktionen skulle vara ett dråpslag för denna grupp. Vi får också fler kunder som är småbarnsföräldrar som vill få mer tid till det som verkligen betyder något i livet, familjen. Även här är skattereduktionen är en betydande faktor, fortsätter Anders Svensson vidare. Statistiken visar att över 11 000 personer är sysselsatta i hemservicebranschen idag och att det köps hushållsnära tjänster för nästan 200 miljoner kronor varje månad. Det finns även ett massivt stöd hos allmänheten för skattereduktion för hushållsnära tjänster. Hela 78 % tycker att reduktionen är positiv.