Brf:s ränteintäkter skattefria Två miljoner skäl till ändrade regler

Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen (tidigare regeringsrätten) den
29 december 2010 ska bostadsrättsföreningarnas ränteintäkter vara skattefria.

– Detta är en efterlängtad och positiv nyhet för bostadsrättsföreningar som innebär minskade kostnader. En skattekostnad som sannolikt skulle ha ökat med tiden, då bostadsrätts-föreningarnas underskottsavdrag minskar varje år, säger Charlotte Axelsson, vd i HSB Stockholm.

Skatteminskningarna är naturligtvis ojämnt fördelade beroende på hur skattesituationen ser ut för respektive förening. Totalt betalade bostadsrättsföreningar som förvaltas av HSB Stockholm ca 2 miljoner kronor i skatt på ränteintäkterna för år 2009. Då begäran av omprövning av ränteintäkter kan göras bakåt i tiden från beskattningsår 2005 är ett rimligt antagande att summan totalt sett är närmare 10 miljoner kronor.

Högsta förvaltningsdomstolen beslut ändrar därmed Skatterättsnämndens förhandsbesked från 2009 och anger att bostadsrättsföreningen inte ska beskattas för ränteintäkterna till den del de är hänförliga till föreningens fastighet. Det kommer att avgöras från fall till fall i vad mån sådana inkomster ska anses hänförliga till fastigheten och vara skattefria.

För ytterligare information kontakta:
Charlotte Axelsson, vd, 08-785 31 66, 0708-85 10 00
Lars Hörnesten, affärsområdeschef Ekonomi, 08-785 34 12, 0708-85 10 50

HSB Stockholm är en ekonomisk förening som ägs av sina cirka 150.000 medlemmar. Föreningen har ca 430 bostadsrättsföreningar, med drygt 60.000 lägenheter, i sexton av kommunerna i Stockholms län. HSB Stockholm äger och förvaltar ca 3.300 hyreslägenheter belägna i Stockholms innerstad, närförort och grannkommuner. Besök oss gärna på www.hsb.se/stockholm.