För alla i bostadsrätt: Besök Klimattåget på lördag

På lördagen den 16 oktober rullar Klimattåget in på Stockholm C, spår 6. Tåget kommer att stå inne på centralen mellan klockan 10.00 och 16.00. Alla Stockholmare är välkomna.

På tåget går det bra att se utställningar om olika miljöeffektiva energival samt om Stockholm Stads satsning på miljöhuvudstaden. Dessutom finns det möjlighet att lyssna på föredrag om hur vi kan göra våra bostäder mer klimatsmarta. Och för den som har särskilda frågor går det bra att få svar från vår kompetenta personal på plats.

HSB vill vara en aktiv förebild inom klimatfrågan och ligga i framkant när det gäller utvecklingen av en hållbar bostadssektor. Därför har HSB höga mål om att minska både privatpersoners och bostadsrättsföreningars utsläpp. Med Klimattåget vill HSB öka motivationen och inspirera och göra det möjligt för intresserade att utbyta erfarenheter.

– Vi har märkt att Klimattåget är viktigt för kunskapsspridningen om bostäders klimatpåverkan. På tåget bjuder vi alla besökare på handfasta tips om vilka förändringar boende kan göra i sin vardag för att minska sina utsläpp och samtidigt spara energi och pengar, säger Charlotte Axelsson, vd HSB Stockholm.

Klimattåget har besökt 21 städer under hösten. Stockholm Central är tågets slutstation.

- Stockholms kommun ligger tvåa i Naturskyddsföreningens Klimatindex 2010 och därför känns det naturligt att HSB Klimattåget avslutar i huvudstaden, säger Malte Sigemalm, miljöchef i HSB Stockholm.

Pressvisning
Pressvisning hålls lördagen den 16 oktober kl. 11.30 ombord på tåget som står på Stockholms C, spår 6. HSB Stockholms vd Charlotte Axelsson och experter i energifrågor guidar runt i utställningen.

Anmälan: Görs till Mikael Svenske, pressansvarig, 0708-855745, mikael.svenske@stockholm.hsb.se

Kontakt: Malte Sigemalm, miljöchef HSB Stockholm, tel. 08-785 3450, 0708-851036, malte.sigemalm@stockholm.hsb.se

Mer information och pressbilder: http://www.hsbklimattaget.se

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. Målet är att HSBs bostadsrättsföreningar vid 100-årsjubiléet 2023 ska ha minskat sin klimatpåverkan (CO2e) med 40 procent och att övriga delar av HSBs organisation ska ha minskat sina utsläpp med 50 procent.

Taggar: