HSB i Stockholm ser att allt fler lägenheter säljs

HSB Bostad som bygger och säljer bostäder i framförallt Stockholmsområdet märker ökad efterfrågan. Vd Håkan Falk menar att det är första gången sedan i augusti 2008 som tendensen faktiskt är uppåtgående.

- Det finns ett uppdämt behov av att köpa lägenheter, det är helt uppenbart. Det går att skjuta upp att skaffa bostad, men inte hur länge som helst. Och Riksbankens räntesänkningar har hjälpt till för att öka intresset, säger Håkan Falk, vd för HSB Bostad.

Sedan årsskiftet 2008-2009 har intresset för att köpa nya bostadsrättslägenheter ökat. Det handlar visserligen om relativt små tal, men tendensen är tydlig och ihållande. Under hösten 2008 handlade många diskussioner med lägenhetsköpare om att hoppa av tecknade förhandsavtal. Det gjorde att i perioder var tendensen negativ, fler lägenheter lämnades tillbaka än som såldes. Men under vintern 2009 har det gått åt andra hållet.

HSB ser också mycket positivt på utvecklingen i Stockholmsregionen på lång sikt.
- Stockholmsregionen växer hela tiden och det kommer att behövas fler bostäder, fortsätter Håkan Falk.

HSB Bostad har åtskilliga projekt i Storstockholmsområdet som kommer att innebära att flera hundra nybyggda lägenheter kommer att bli färdiga för försäljning och inflyttning under de kommande åren. Att köpa lägenhet idag handlar mycket om trygghet i affären. HSB har sedan länge en trygghetsgaranti som garanterar att föreningen inte drabbas av kostnader för eventuella osålda lägenhet genom att HSB betalar insats och årsavgifter för osålda lägenheter från inflyttningstillfället.

För mer information kontakta:
Pelle Strandberg, 0709 662833, pelle@strandberghaage.se

Det här är HSB Bostad
HSB Bostad är ett produktionsbolag som ägs av HSB föreningarna i Stockholms län. Bolaget bedriver produktion och försäljning av nyproducerade bostäder. HSB Bostad har under de senaste åren färdigställt ca. 500-700 lägenheter per år.