• HSB STOCKHOLM/

Pressmeddelande från HSB Stockholm 2010-06-15     Två premiärer i Sköndal  HSB bygger stadsvillor i ny boendeform

HSB bygger 70 nya lägenheter i fem stadsvillor i Sköndal. Det blir premiär för nya boendeformen kooperativ hyresrätt. Och samtidigt första gången som nya byggsättet HSB Future tillämpas.

De fem moderna stadsvillorna kommer att bli ett välkommet tillskott i Sköndals bostadsutbud.

– Den som flyttar in i en av dessa hyresrätter kommer främst att uppskatta den utmärkta planlösningen och den klassiska HSB-kvaliteten, säger Charlotte Axelsson, vd HSB Stockholm.

Stadsvillorna byggs enligt byggsättet HSB Future. Det innebär bland annat minskad energiåtgång, hög flexibilitet, bättre villkor på arbetsplatsen och noll fel vid inflyttning.

– Vi satsar på ett industriellt byggande fast på plats. Planlösningarna kan variera i det oändliga, bara man håller sig till vissa saker som inte går att ändra, säger Jonas Erkenborn, ansvarig för HSB Stockholms fastighetsutveckling.

Inflyttning är beräknad till sommaren 2012. Tilldelningen av lägenheterna kommer i första hand att ske till bosparande medlemmar i HSB Stockholm, efter antal bosparpoäng.

Inom kort kommer HSB att presentera mer detaljerade uppgifter för de olika lägenhetstyperna.

Den nya boendeformen kooperativa hyresrätter hämtar det bästa från såväl bostads- som hyresrätten. Precis som bostadsrätten kostar det pengar, men i form av en fast och låg insats. Pengar som den boende får tillbaka om han eller hon flyttar. Samtidigt kan de boende påverka förhållandet i sin fastighet men utan att behöva ta det ansvar som ägandet innebär.

För mer information kontakta:

Charlotte Axelsson, vd, 0708-85 10 00, 08-785 31 66, charlotte.axelsson@stockholm.hsb.se

Jonas Erkenborn, Chef fastighetsutveckling, 08-785 31 36, 0708-85 10 04, jonas.erkenborn@stockholm.hsb.se

HSB Stockholm, som är landets största HSB-förening, ägs av sina drygt 150.000 medlemmar. HSB Stockholm har ca 430 bostadsrättsföreningar med drygt 60.000 lägenheter i sexton av kommunerna i Stockholms län. Vi äger och förvaltar dessutom ca 3.200 hyreslägenheter i Stockholms innerstad, närförort och grannkommuner.