Pressmeddelande från HSB Stockholm Sveriges första auktoriserade fastighetsförvaltare finns på HSB

Två av Sveriges första auktoriserade fastighetsförvaltare heter Christoffer Rodin och Pia Carlberg. Båda jobbar på HSB Stockholm. De fick i förmiddags beskedet att de klarat alla steg i auktoriseringen. Auktorisationen innebär att fastighetsförvaltaren får ett intyg på rätt kompetens inom åtta olika områden. Där ingår bland annat teknik, ekonomi och juridik. Minst lika viktigt är att han eller hon följer ett etiskt reglerverk.

Kraven för att bli auktoriserad är ställda utifrån ett kundperspektiv. Syftet med auktorisationen är att säkerställa att det finns en enhetlig kompetensnivå inom yrkeskåren.

– Det här är ett sätt att säkerställa kompetensen bland våra förvaltare och skapa ökad kundnytta. Genom auktoriseringen får vi också reda på vad vi behöver jobba mer med och kan då utforma en anpassad utbildningsplan, vilket är bra i ett långsiktigt perspektiv, berättar Peter Backström, verksamhetschef i HSB Stockholm.

– För kunderna innebär det här att de får ett kvitto på vilken kompetens de köper. Det blir tydligare för dem att se vad de betalar för. Auktoriseringen underlättar också när kunderna ska upphandla förvaltning, eftersom det blir lättare att jämföra olika alternativ. Utbildningen har även fokuserat starkt på etiska frågor, vilket är ett högaktuellt ämne just nu kommenterar de numera auktoriserade förvaltarna Christoffer Rodin och Pia Carlberg.

Auktorisationsbevisen kommer att delas ut vid en ceremoni som Aff arrangerar den 30 november mellan klockan 11.30-13.30 i DN-husets takvåning Tornet.

Fakta auktorisering av fastighetsförvaltare:
Auktorisationen administreras av Aff – Forum för förvaltning och service, en intresseorganisation med stark förankring i fastighetsbranschen. Den som arbetar som fastighetsförvaltare kan bli auktoriserad. Man måste också ha en relevant utbildning och några års yrkeserfarenhet. För att bli auktoriserad måste förvaltaren gå igenom fyra steg; ansökan, frivilligt förkunskapstest, prov och projektarbete och slutligen auktorisation. Auktoriseringen gäller i fem år från utfärdandet. Aff:s auktorisationskommitté kommer att föra register över auktoriserade förvaltare.

För mer information, kontakta:
Peter Backström, verksamhetschef förvaltning, 08-785 31 60, 070-88 51 045 peter.backstrom@stockholm.hsb.se
Mikael Svenske, pressansvarig, 08-785 33 70, 070-88 55 745
mikael.svenske@stockholm.hsb.se

HSB Stockholm är en ekonomisk förening som ägs av sina 150.000 medlemmar. Föreningen har ca 430 bostadsrätts-föreningar, med drygt 60.000 lägenheter, i sexton av kommunerna i Stockholms län. HSB Stockholm äger och förvaltar ca 3.200 hyreslägenheter belägna i Stockholms innerstad, närförort och grannkommuner.
Besök oss gärna på www.hsb.se/stockholm.