HTC Floor Grinding Solutions får ny ägare.

Report this content

Husqvarna Groups Construction-division har tecknat ett avtal om att förvärva HTCs Floor Grinding Solutions-division.

Den gemensamma förmågan och styrkan hos HTC, Husqvarna och även Pullman Ermator, som nyligen förvärvades av Husqvarna, möjliggör att vi i större utsträckning kan utbilda entreprenörer, golvägare och arkitekter rörande fördelarna med slipad betong som golvlösning samt golvslipning som metod. Genom att gemensamt öka intresset för dessa lösningar kan vi expandera och utveckla den totala marknaden.

- HTC har haft en fantastisk tillväxt de senaste tre åren och har förstärkt sin marknads- och innovationsledande position genom att bland annat lansera den nya slipmaskinserien DURATIQ. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta och accelerera HTCs utveckling med en så väletablerad industriell aktör som Husqvarna som ny ägare, säger Stefan Lind, VD för HTC Group.

Husqvarna Construction har för avsikt att driva HTC som en separat affärsenhet med eget varumärke. Genom förvärvet kommer HTC att bli en ännu bättre samarbetspartner till sina kunder genom ökade resurser och möjligheter att utveckla än bättre produkter i framtiden.

Förvärvet förväntas slutföras i mitten av året. Polaris Private Equity, som förvärvade HTC under 2013 kommer att fortsätta äga HTC tills tillträdet har skett.

För mer information, kontakta:
Stefan Lind, VD HTC Group
Tel: +46 (0)121-294 00
stefan.lind@htc.se

Om HTC Group AB
HTC är ett snabbväxande företag som startades 1987. Företaget är ett teknikföretag som tillverkar och utvecklar produkter för bearbetning av olika ytor. 1992 lanserades ett patenterat slipsystem för golv och idag är HTC internationellt marknadsledande inom golvssystem baserat på diamantteknologi med flera patenterade tekniska lösningar ute på marknaden. HTC har även utvecklat unika golvlösningar och har bland annat skapat polerad betong under varumärket HTC Superfloor™ samt det unika diamantbaserade städ- och underhållssystemet Twister™. Huvudkontoret med produktutveckling och produktion finns i Söderköping. Dotterbolag finns i USA, Tyskland, England och Frankrike.

www.htc-floorsystems.com

Taggar: