HTC Group - Positivt kassaflöde och rekordlönsamhet under fortsatt tillväxt

- Rapport för första halvåret 2012

Moderbolaget HTC Sweden AB startade 1987 som ett entreprenörsföretag. HTC Group är idag en koncern med moderbolaget HTC Sweden AB i Söderköping, med egna säljbolag i Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA. Övrig exportförsäljning sker genom återförsäljare i ca 60 länder i alla världsdelar. Koncernen utvecklar, producerar och säljer kompletta system för de flesta golvapplikationer såsom avjämning, slipning, renovering och underhåll samt daglig städning. Produktsortimentet består i huvudsak av slipmaskiner, stoftavskiljare, diamantverktyg och diamantimpregnerade städrondeller. Kunderna är bl.a. professionella golventreprenörer, byggmaskinuthyrare och städbolag. Det egenutvecklade konceptet för polerade betonggolv HTC Superfloor finns globalt etablerat genom återförsäljare och certifierade entreprenörer. Företaget har även uppfunnit och utvecklat ett patenterat diamantbaserat städsystem Twister som är en revolutionerande metod för kemikaliefri städning. Bolagets tillverkning sker i Söderköping och av Twister även i dotterbolaget i Knoxville, Tennessee, USA.

Intäkter och resultat
Första halvåret 2012 är koncernens bästa intäkts- och ordermässigt någonsin och den positiva trenden från 2011 fortsätter. Bolagets omsättning första halvåret 2012 är MSEK 185,8 en ökning med 12% jämfört med föregående år. Orderingången uppgick till MSEK 192,5 (169,3), en ökning med 14% jämfört med föregående år.

Omsättningsökningen har lett till en kraftig positiv resultatutveckling då resultat före finansnetto mer än tredubblades och uppgick till MSEK 17,6 (3,8), en ökning med 363% och halvårsresultat före skatt är MSEK 12,3 (0,9), en marginal på 6,6%. Bolagets bruttomarginaler har stärkts, resultat och vinstmarginaler förbättrats kraftigt genom omsättningstillväxten. Fortsatt fokus på rörelsekapitalet har medfört att detta minskat under första halvåret 2012 och det operativa kassaflödet därmed har förbättrats påtagligt.

Koncernen är väl rustad för att hantera en fortsatt förväntad ökad efterfrågan, både inom affärsområde Hardware och affärsområde Twister.

Marknadsutveckling
Utvecklingen har främst drivits av en kraftig tillväxt i USA under första halvåret, samt med en positiv men dock något svagare utveckling i Europa.

Samtliga produktgrupper visar på en positiv försäljningsutveckling jämfört med 2011 och efterfrågan på företagets lösningar och system ökar och vinner marknadsandelar från konkurrerande traditionella metoder för golvbearbetning och städning. Huvudproduktgrupper med den starkaste procentuella tillväxten är stoftavskiljare, där ett antal nya modeller har lanserats på senare tid. I kronor är det främst det traditionella maskinmodellprogrammet Black Line som står för omsättningstillväxten. Koncernens snabbväxare, produktgruppen för daglig kemikaliefri städning och periodiskt underhåll Twister, växer fortsatt med tvåsiffriga tal, nominellt och valutarensat.

Produktutveckling
Ett fortsatt fokus på utveckling av nya och förbättrade produkter där det finns starka kundbehov gör att HTC fortsatt leder och utvecklar golvbranschen.

HTC har bl.a. vidareutvecklat produktprogrammet av de diamantimpregnerade städrondeller för kemikaliefri städning som säljs under varumärket Twister™ med fler varianter som anpassats till speciella golvvårdsprogram. På hårdvarusidan har de nya stoftavskiljarna lanserats med mycket bra resultat och i den närmaste framtiden kommer fler produkter lanseras inom samtliga produktgrupper som ökar konkurrenskraften för slipning som metod ur både kostnads och effektivitetshänseende.

Utöver detta finns det en rad spännande applikationsområden där nya metoder är under utveckling.

Företagsutveckling och koncernstruktur
För att öka fokuseringen inom de olika områden där HTC är verksamt har affärsområdet Twister ombildats till två egna bolag från årsskiftet, HTC Cleaning Technology AB i Sverige och Twister Inc. i USA. HTC Group består därmed idag av totalt 7 bolag.

Under innevarande år har också omfattande investeringar gjorts för att effektivisera, kvalitetssäkra och öka kapaciteten för produktionen inom Twisterområdet.

Rekord i omsättning och orderingång

• Första halvåret 2012 är koncernens bästa någonsin, med en omsättning om MSEK 185,8 (165,8), en ökning med +12% jämfört med föregående år.
  • Orderingången uppgick till MSEK 192,5 (169,3), en ökning med 14% jämfört med föregående år.

Kraftig positiv resultatutveckling

• Resultat före finansnetto mer än tredubblades och uppgick till MSEK 17,6 (3,8), en ökning med 363%.
  • Halvårsresultat före skatt MSEK 12,3 (0,9 2011), en marginal på 6,6% (0,5% 2011).

Fortsatt starkt kassaflöde

• Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till MSEK 25,1 (19,0), en ökning med 32%.
  • Kvoten räntebärande nettoskuld i förhållande till rörelseresultat före avskrivningar förbättrad från 1,3 gånger till 0,9 gånger.

Lars Landin, CEO, HTC Sweden AB, Tel: 0121 294 00
Mats Franzén, CFO, HTC Sweden AB, Tel: 0121 294 00