Ny innovativ teknik från HTC kyler diamantverktygen

HTC lanserar AirFlow™  - en helt ny generation verktygshållare

Vid slipning av golv så som betong, sten och terrazzo är värmeutvecklingen som uppstår vid friktionen mellan underlaget och diamantverktyget gränssättande för kvalité och prestation. Vid för höga arbetstemperaturer riskerar man s.k. glasning och att verktygen slutar att fungera effektivt vilket innebär lägre effektivitet och högre kostnader.

Med introduktionen av AirFlow™-tekniken tar HTC ett nytt steg i utvecklingen. AirFlow™ verktygshållarna skapar ett ökat och kontrollerat luftflöde under slipkåpan som ger markant sänkta arbetstemperaturer och samtidigt effektivare uppsugning av slipdamm.

AirFlow™ verktygshållare har produktegenskaper som

• Fläkteffekt – genom sin unika konstruktion (patentsökt)
  • Gjuten aluminium – starkt och leder snabbt bort värme från verktygen
  • Ökat luftflöde – luften kyler och leder bort damm effektivare
  • Effektivare stoftuppsugning – tillsammans med en effektiv stoftsug förbättras arbetsmiljön och behovet av efterarbete minskas.

AirFlow™ verktygshållare är utvecklat för att passa tillsammans med HTC orignalverktyg. HTC maskinerna 650 RX/HDX, 800 RX/HDX och 950 RX kan uppgraderas med AirFlow. Från och med 20 april 2015 kommer också nyproducerade maskiner med samma modellbeteckningar originalutrustas med AirFlow™.

För användare av HTC's maskiner och verktyg ger AirFlow™ direkt fördelar som:

• längre livslängd för HTC's verktyg
• högre effektivitet
• bättre arbetsmiljö

I första steget lanseras AirFlow™ på den Nord-Amerikanska marknaden. Lansering för övriga världen sker 20 april. Läs mer om AirFlow™ på www.htc-floorsystems.com

För mer information, kontakta:
Mats Tikkanen, Marknad, HTC Sweden AB, Tel: 0121- 29 400, Email: mats.tikkanen@htc.se
www.htc-floorsystems.com

Om HTC Sweden AB

HTC Sweden AB är ett snabbväxande företag som startades 1987. Företaget är ett teknikföretag som tillverkar och utvecklar produkter för bearbetning av olika ytor. 1992 lanserades ett patenterat slipsystem för golv och idag är HTC internationellt marknadsledande inom golvssystem baserat på diamantteknologi med flera patenterade tekniska lösningar ute på marknaden. HTC har även utvecklat unika golvlösningar och har bland annat skapat polerad betong under varumärket HTC Superfloor™ samt det unika diamantbaserade städ- och underhållssystemet Twister™. Huvudkontoret med produktutveckling och produktion finns i Söderköping. Dotterbolag finns i USA, Tyskland, England och Frankrike. Sedan juni 2013 är dansk svenska Polaris Equity baserat i Köpenhamn ägare till HTC Sweden.Polaris Private Equity är ett riskkapitalbolag som inriktar sig på buy-out investeringar i väletablerade mindre och medelstora företag i Danmark och Sverige. Fokus är investeringar i bolag med god utvecklingspotential och 250-2.000 miljoner kr i omsättning. Hittills har Polaris investerat i 28 verksamheter, varav 14 har avyttrats med god förtjänst samt gjort över 50 tilläggsinvesteringar till sina portföljbolag.

www.htc-floorsystems.com

www.polarisequity.dk