• HTC/

HTC lanserar HTCpro för att bättre kunna rikta in sig på företagsmarknaden

I samband med lanseringen publicerar HTC en vitbok om mobil säkerhet som är en vägledning till hur man på ett säkert sätt kan integrera medarbetarnas mobila enheter i företaget.

NEW ORLEANS, International CTIA WIRELESS, 8 maj 2012 – På CTIA WIRELESS offentliggjorde www.htc.com, en av de ledande aktörerna i världen inom mobil innovation och design, en rad nya mobila lösningar från www.htcpro.com™ riktar in sig på affärskundernas ökade behov av en mer mobil affärsverksamhet genom att stödja och leverera nödvändiga mobila lösningar till företag och deras medarbetare. HTCpro integrerar enhetshanterings- och säkerhetsfunktioner samt andra viktiga funktioner i användargränssnittet HTC SenseTM och hjälper företagens IT-avdelningar att kunna integrera de mobila enheterna på arbetsplatsen på ett säkert sätt.

I samband med lanseringen har HTC publicerat http://www.htcpro.com/basic_principles.pdf, en vitbok som hjälper IT-chefer och IT-avdelningar att etablera ett säkert nätverk för mobil datoranvändning och som samtidigt tar sig an utmaningarna med trenden "bring your own device" [BYOD], där det finns ett växande behov av att kunna uppfylla medarbetarnas önskan om att använda en enda mobil enhet både privat och i arbetet. Denna vitbok tar upp fallgroparna med mobil datoranvändning och beskriver de grundläggande principerna för hur företagskunderna kan öka medarbetarnas flexibilitet och företagens produktivitet samt bidra till att skapa en större trygghet när det gäller att göra affärsverksamheten mer mobil.

"Gränsen mellan den privatägda enheten och det som traditionellt har uppfattats som företagets enheter är suddig och har gjort det mer komplext att administrera mobila enheter i företagen", säger Peter Frølund, direktör för HTC i Norden. "I kraft av att medarbetarna blir allt mer mobila ser vi i dag att både små och stora företag erbjuder medarbetarna flera olika enheter eller vill stödja de privata mobila enheter som medarbetarna själva har med sig. Med HTCpro är både medarbetarna och företagen säkra på att när de väljer HTC så kan medarbetarna vara produktiva oavsett var de är, och att enheterna fungerar säkert tillsammans med företagets IT-miljö."

Produktivitets- och säkerhetsfunktioner i HTC Sense

Med HTCpro ser HTC till att samtliga enheter i portföljen kan användas till alla ändamål – från privata ärenden till affärsrelevanta uppgifter – tack vare det nya, enkla och intuitiva användargränssnittet i HTC Sense 4.

De senaste HTC-enheterna har integrerade program för dokumenthantering som ger möjlighet att se och redigera de mest använda dokumentformaten. Dessutom har enheterna förbättrade e-post- och kalenderfunktioner, möjlighet att skriva ut dokument via wifi samt delning av internetförbindelsen med andra enheter.

I tillägg har portföljen förbättrade säkerhetsfunktioner. Funktioner från HTCpro möjliggör kryptering av enheternas minnen med hjälp av AES, standarden för avancerad kryptering. De mobila enheterna har dessutom stöd för Ciscos virtuella privata nätverk (VPN) Anyconnect, en klient som möjliggör säker anslutning av HTC-enheter till företagets nätverk. Medarbetaren kan själv ändra inställningarna direkt på enheten, och IT-avdelningen har möjlighet att administrera användningen av enheterna centralt genom att använda sig av några av de många lösningarna för enhetshantering som finns på marknaden.

Ett förbättrat stöd för säkerhetspolicyn i Microsoft Exchange gör det möjligt att tilldela en säkrare ActiveSync-enhetspolicy, såsom regler för enhetsåtkomst eller möjligheten att spärra användningen av bestämda funktioner, till exempel sms, delning av internetförbindelse, SD-minneskort, wifi och användning av Bluetooth. Om företaget har behov av att skydda känsliga data går det att påtvinga kryptering av de mobila enheternas minnen och fjärradera data i händelse av att enheten förloras.

HTCpros nätverk av lösningspartner

HTCpro samarbetar också med olika partner med att göra viktiga lösningar mobila med HTC-enheter. I samarbete med IBM arbetar HTCpro på att leverera en integration mellan HTC-enheter och olika IBM Lotus-produkter. Målet med samarbetet är att kunna leverera driftsäkra och kostnadseffektiva lösningar till mobila IBM Lotus-användare globalt.

För de företag som ställer höga krav på administration av företagets mobila lösningar har HTCpro ett nära samarbete med de ledande leverantörerna av enhetshanteringssystem (MDM) – bland andra MobileIron, Airwatch, Fiberlink, SOTI, Zenprise® och 3LM. Med HTCpro har HTC för avsikt att säkra ett ännu bättre samspel mellan de ledande MDM-lösningarna och HTC-enheter för att på så sätt kunna leverera marknadens bästa lösningar, som lever upp till de många krav som företagskunderna ställer.

"Vi på HTC strävar efter att skapa kreativa och innovativa lösningar i samarbete med lösningspartner som kan hjälpa oss att erbjuda den mest personliga upplevelsen, samtidigt som vi kan bidra till att säkerställa att företagets medarbetare kan vara produktiva var de än är, något som företagskunderna efterfrågar allt mer", säger Lars Toft, HTC:s nordiska affärschef, som ansvarar för HTCpro i Norden. "HTCpros samarbete med en rad kända och ledande leverantörer, som Cisco, IBM och Polycom, gör att företagskunderna kan dra nytta av leverantörernas mobila lösningar när de väljer att implementera HTC-enheter i företaget."

HTC-enheter är certifierade för Polycom®RealPresence®Mobile, ett säkert och användarvänligt program för videokonferenslösningar som gör det möjligt att hålla videomöten utanför möteslokalen, då företagets medarbetare via HTC-enheter snabbt och enkelt kan etablera ett videomöte med andra standardvideosystem. Det omfattar videokonferensrum, desktoplösningar, surfplattor och andra smartphones i HD-kvalitet.

HTCpros samarbete med lösningspartnerna ger företagskunderna möjlighet att optimera sina befintliga investeringar i enhetshantering och säkerhets- och konferenslösningar – eller att kostnadseffektivt anpassa lösningarna efter företagets behov.

Om HTCpro

HTCpro har utvecklats med avsikt att göra det enklare för företagen att godkänna och integrera HTC-enheter i sina IT-miljöer. HTCpro fokuserar på att leverera driftsäkra lösningar till företagskunderna i hela portföljen av HTC-enheter genom att stödja nyckelfunktioner och samarbeta med branschens ledande lösningspartner. Mer information om de affärsrelaterade möjligheterna med HTC-enheter och det breda urvalet av affärslösningar genom HTCpro finns på www.htcpro.com.

Email: htcpr@htcnordic.com                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Mobil: 45 53 57 44 56

# # #

Nämnda företags- och produktnamn kan vara registrerade varumärken som tillhör respektive innehavare.