Svenskar föredrar mobilen som musikspelare

Musik i öronen mycket populärt. En ny undersökning om svenskarnas mobilvanor visar att mer än var tredje av alla svenskar lyssnar på musik i mobilen när de är ute. Det ställer högre krav på bra musikåtergivning i en smartphone, anser HTC, som genom uppköpet av Beats by Dr. Dre vill flytta fram gränserna för hur bra musik kan låta i en smartphone.

STOCKHOLM, den 28 november 2011 – Svenskarna är mycket förtjusta i att lyssna på musik när de är ute och rör på sig. 38 % använder mobilen som portabel musikspelare. De flesta lyssnar ofta eller alltid på musik när de är ute, och var tredje lyssnar mellan en halv och en hel timma åt gången. Det visar en ny konsumentundersökning som YouGov utfört för HTC i Sverige. Peter Frølund, som är nordisk direktör för HTC, har följande att säga om undersökningsresultatet:

"Mobilen har förvandlats till en schweizisk armékniv och övertagit många av de funktioner som vi tidigare hade andra apparater till. Men det är inte förrän nu som en mobiltillverkare lyckats producera en mobiltelefon med tillräckligt bra ljud för musik. Tidigare fick användarna nöja sig med sämre och nyansfattigare ljudupplevelser än anläggningen hemma i vardagsrummet kan prestera. Undersökningen visar också att särskilt ungdomar lägger ner mycket tid på att överföra sina favoritlåtar till mobilen. Och då är det ju lite synd om musiken inte kommer till sin rätt".

Följ alla noterna med Beats by Dr. Dre

I augusti förvärvade HTC 51 % av Beats – ett företag som Dr. Dre och Jimmy Iovine från Interscope Geffen A&M Records grundade för att utveckla en ny sorts hörlurar som kan återge hela det ljudspektrum som musiker och producenter skapar i professionella inspelningsstudior.

Sedan dess har HTC lanserat två smartphones med Beats Audio – en ljudprofil i smartphonen som är anpassad till de medföljande, specialdesignade Beats by Dr. Dre-hörlurarna.

"Vi flyttar fram gränserna för hur bra musik kan låta i en smartphone. Vi vill helt enkelt skapa en perfekt ljudupplevelse för smartphones. När man hör det tänker man kanske: "Ja, ja, det är ju bra – men hur stor skillnad kan det bli?" Svaret är att skillnaden kan bli överraskande stor. Man får fylligare bas, luftigare sångröster och ett detaljrikare ljudregister med en sådan smartphone", berättar Peter Frølund.

HTCs smartphones med Beats Audio heter HTC Sensation XE och HTC Sensation XL. Den senare har dessutom en skärm på 4,7 tum, som är störst bland alla Android-smartphones på marknaden. Du kan uppleva den på htcxl.se.

Om Beats Electronics LLC

Beats Electronics grundades 2006 av den legendariske artisten och producenten Dr. Dre och styrelseordföranden för Interscope Geffen A&M Records Jimmy Iovine. De bestämde sig för att utveckla en ny sorts hörlurar som kan återge hela det ljudspektrum som musiker och producenter upplever i professionella inspelningsstudior.

Läs mer på http://beatsbydre.com.

Bilder av HTCs smartphones med Beats Audio kan hämtas från HTCs medianet.

URL: http://www.htcmedia.net

Lösenord: htcmedia