SVENSKARNA TAR BILDER SOM ALDRIG FÖRR MED SINA SMARTPHONES

Mer än hälften av svenskarna tar bilder med sina mobiltelefoner och minst var tredje svensk brukar fotografera med mobilen istället för en digitalkamera. Det visar en ny undersökning som YouGov utfört för HTC.

STOCKHOLM, den 13 januari 2012 – Dagens mobiltelefoner är så avancerade att de har börjat ersätta apparater som musikspelare, GPS-navigatorer och digitalkameror. Enligt en undersökning om svenskarnas mobilvanor som YouGov utfört för HTC använder 38 % av svenskarna mobilen som standardkamera och 43 % laddar upp bilder från mobilen till sociala medier.

"En smartphone har den fördelen att den redan brukar ligga i fickan när man plötsligt står inför ett fantastiskt bildmotiv. Och sedan kan man blixtsnabbt dela motivet med andra på exempelvis Facebook via en smartphone. Det är ju lite krångligare om man först måste åka hem och överföra bilderna från digitalkameran till datorn. En annan förklaring till undersökningsresultatet är att dagens smartphone-kameror tar bilder med en kvalitet som är tillräckligt bra för de flesta", förklarar Peter Frølund, nordisk direktör hos HTC.

Bärbart fotoalbum

Undersökningen visar också att var tredje svensk använder mobiltelefonen som fotoalbum.

"Vi ser en trend mot att man inte bara berättar om det man har upplevt för vänner och bekanta. Man dokumenterar också upplevelsen direkt på platsen genom att fotografera eller filma med mobilen. Och det är lättare att göra det idag när mobiler med stora skärmar blir allt populärare och nästan har samma format som bilderna vi brukade lämna in till framkallning förr i tiden", fortsätter Peter Frølund från HTC.

Megapixel inte den enda faktorn

När man är på jakt efter en mobiltelefon med bra kamera rekommenderar Peter Frølund att man inte bara stirrar sig blind på antalet megapixel.

"Störst antal megapixel innebär inte alltid bästa möjliga bildkvalitet. Olika objektiv ger olika storlek på bilderna och en ljuskänsligare sensor släpper in mer ljus så att man slipper använda blixt. Detta har vi fokuserat på när vi utvecklade våra senaste modeller och vi har bl.a. valt en speciell BSI-sensor som ger klara och detaljerade bilder även i svag belysning. Vi har också valt ett vidvinkelobjektiv och flyttat fram gränserna för hur snabbt man kan ta bra bilder genom att utveckla ett speciellt skärmlås som gör att man kan låsa upp telefonen och välja en funktion – t.ex. kameran – med en enda svepande rörelse", berättar Peter Frølund.

HTC-modellerna HTC TITAN, HTC Radar, HTC Rhyme och HTC Sensation XL har de förbättrade kamerafunktionerna, som beskrivs översiktligt i den här filmen om Sensation XL. Följande modeller har det unika skärmlåset: HTC Sensation, HTC Sensation XE, HTC Sensation XL, HTC Rhyme, HTC Explorer, HTC ChaCha och HTC EVO 3D.

Om undersökningen
Undersökningen utfördes i september 2011 via internet, och är baserad på YouGov-panelen i Sverige. 1019 svenskar mellan 15 och 64 år deltog i undersökningen, som utfördes för HTC. Undersökningen gav bl.a. följande resultat:

Vad brukar du använda när du tar bilder?
En digitalkamera: 56 %
Kameran i mobiltelefonen: 38 %
En analog kamera: 2 %
Jag tar aldrig bilder: 4 %

Hur använder du bilderna du tagit med mobiltelefonkameran?
Överför dem till datorn och sparar dem där: 70 %
Använder dem i MMS: 45 %
Laddar upp dem till sociala medier: 43 %
Använder dem som bakgrundsbilder: 27 %
Mobilen är mitt privata fotoalbum: 36 %

Vad använder du din mobiltelefon till?
SMS: 91 %
Samtal: 96 %