VINTERTID FÖRVIRRAR SVENSKARNA

Var femte svensk över 15 år har kommit för sent eller för tidigt på grund av övergången mellan sommar- och vintertid. Det visar en ny undersökning som YouGov utfört för HTC. Men i framtiden kommer betydligt färre att bli förvirrade när tiden ska ställas om.

STOCKHOLM, den 27 oktober 2011 – Sedan många år tillbaka är vi vana vid att ställa om klockan till sommar- eller vintertid på våren och på hösten. Men en del glömmer ändå bort omställningen och kommer sedan för tidigt eller för sent till arbetet eller avtalade möten. Enligt en YouGov-undersökning som utförts för HTC har 18 % av svenskarna vid något tillfälle kommit för sent eller för tidigt på grund av övergången mellan sommar- och vintertid.

I samma undersökning svarar 50 % av svenskarna att de inte använder armbandsur. Mer än tre fjärdedelar av dem använder istället klockan i sina mobiltelefoner. Och andelen är ännu högre bland unga mellan 15 och 24 år. Därmed finns det enligt HTC hopp om framtiden.

Klockan går alltid rätt

"Undersökningens siffror stödjer vår uppfattning att allt fler förlitar sig på klockan i mobiltelefonen. De använder den både som väckarklocka på morgonen och som vanlig klocka under dagen. Målet för HTC är att utveckla mobiltelefoner som gör vardagen enklare och roligare för användarna, i stort som smått. Den filosofin kallar vi för HTC Sense, och den innebär bland annat att klockan i en HTC-telefon alltid går rätt – oavsett årstiden och vilket land man befinner sig i. Telefonens användare behöver alltså inte lägga ner tid på att ställa in klockan för hand och riskerar inte heller att ställa in fel tid för väckarklockan", berättar Peter Frølund från HTC.

Han påpekar också att detta är orsaken till att HTC-telefonerna har en stor klocka placerad mitt på startskärmen – en ikonisk klocka, som enligt Peter Frølund har blivit ett välkänt kännetecken för HTC-telefonerna.

"Andelen svenskar som har en smartphone ökar varje dag. Jag är säker på att det i framtiden kommer att vara betydligt färre som kommer en timma för tidigt eller anländer för sent till flygavgången, missar bussen eller ser sista tågvagnen försvinna längs spåret när klockan ska ställas tillbaka sista veckan i oktober", säger Peter Frølund.

Svenskar som har en analog klocka måste komma ihåg att ställa tillbaka den en timma natten mellan nästa lördag och söndag.

Fakta om undersökningen

Undersökningen utfördes i september 2011 via internet, och är baserad på YouGov-panelen i Danmark. 1019 svenskar mellan 15 och 64 år deltog i undersökningen, som utfördes för HTC. Undersökningen gav bl.a. följande resultat:

Här du någon gång kommit för tidigt eller för sent för att du glömt ställa om klockan i samband med övergången till sommar- eller vintertid?

Ja: 18 %

Nej: 82 %

Brukar du använda armbandsur?

Ja: 50 %

Nej: 50 %

Varför använder du inte armbandsur?

Jag använder min mobiltelefon: 77 % (15-24 år: 81 %)

Jag frågar andra: 3 %

Jag håller reda på tiden på annat sätt: 14 %