Klart i dag: HTF och Sif bildar Unionen

Report this content

2007-10-03 HTF och Sif bildar det nya fackförbundet Unionen som startar sin verksamhet den 1 januari 2008. Beslutet fattades i dag av 260 ombud från förbunden som samlats till extra kongress i Västerås. Unionen blir det största fackförbundet i det privata näringslivet med ca en halv miljon medlemmar på 66 000 arbetsplatser.

Mari-Ann Krantz, i dag förbundsordförande i Sif, blir Unionens ordförande fram till det nya förbundets ordinarie kongress i oktober 2008 och Bengt Olsson, HTF, förste vice ordförande. Stefan Carlsson, Sif, Cecilia Fahlberg, HTF och Peter Hellberg, Sif, blir Unionens andre vice ordförande.

- Nu ritar vi om den fackliga kartan i en tid då industri- och tjänstesektor alltmer växer samman. Unionen tar ledningen i denna utveckling och kommer att finnas i nästan samtliga branscher i det privata näringslivet, säger Unionens blivande ordförande Mari-Ann Krantz.

- Med Unionen skapar vi ett helt nytt, modernt och kraftfullt fackförbund som ska finnas nära medlemmarna. Unionen kan erbjuda ett prisvärt medlemskap med ökad medlemsnytta i form av bättre service, närhet och större inflytande, säger Bengt Olsson, Unionens blivande förste vice ordförande.

Det nya förbundet kommer att ha totalt 27 regionkontor i: Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Karlstad, Örebro, Västerås, Uppsala, Stockholm, Södertälje, Visby, Norrköping, Linköping, Skövde, Trollhättan, Göteborg, Borås, Jönköping, Växjö, Oskarshamn, Kalmar, Karlshamn, Halmstad, Helsingborg och Malmö.

Under Unionens första verksamhetsår kommer förbundets styrelse att bestå av samma ledamöter som HTF och Sif haft tidigare och får därmed totalt 21 ledamöter. På förbundets första ordinarie kongress år 2008 kommer en ny styrelse att väljas.

Bilder finns på www.unionen.se
Mer information finns på www.sif.se och www.htf.se