Huawei lanserar IDEOS tillsammans med Google      - världens första prisvärda smartphone -

​Berlin, 2 september 2010: Idag presenterade Huawei IDEOSTM på en presskonferens inför IFA-mässan i Berlin. Huawei IDEOS är Huaweis senaste smartphone som är förinstallerad med AndroidTM 2.2 samt fullt kompatibel hård - och mjukvara. Huawei IDEOS kommer att  lanseras i ett antal länder i Europa, Asien- och Stillahavsområdet, Nordamerika och Sydamerika.

IDEOS erbjuder användare en nedladdningshastighet på över 7.2Mb / s och dubbla nätverksstöd via WCDMA WiFi samt ett stort antal mobila bredbandstjänster. IDEOS fungerar också som en WiFi-router för upp till åtta enheter samtidigt.

Utöver den senaste versionen av Android kommer IDEOS även utrustad med funktioner som röstuppringning, röstnavigering och möjligheten att köra applikationer från SD-kortet. Med mer än 70 000 applikationer tillgängliga via Android Market möjliggör IDEOS en mängd funktioner för kommunikation, underhållning, kontoret och ekonomi.  Huawei IDEOS lanseras i färgerna svart, gult, blått och lila och kommer att kosta mellan 100 USD och 200 USD, beroende på marknad.

-       "Smartphonens populäritet är ett av de viktigaste verktygen för att visa användarna den "gyllene eran av mobilt bredband”, något som är direkt kopplat till Googles strategi för mobilt internet”, säger Kevin Tao, vd för Huawei Device.

- "IDEOS är ett prisvärt alternativ som förenklar tillgången till internet via mobilen. Vi är stolta över att redan ha uppnått vårt mål för 2010; att utveckla en smartphone med en fantastisk användarupplevelse i 150 USD – klassen”, säger Kevin Tao, Huawei Device.

Huawei lanserade ytterligare tre Android-baserade smartphones – Huawei U8800, Huawei U8500, Huawei U8300.

Huawei U8800
U8800 drivs med Android 2.2 och kommer utrustad med HSPA+ som stödjer hastigheter upp till 14 Mb/s. Med denna kapacitet kan användare ladda ner en film på 400MB på trettio sekunder. Huawei U8800 kan också användas som ett 3G-modem och en WiFi router för upp till åtta enheter. Denna smartphone har en 3,8” skärm som erbjuder användarna möjligheten att dra full nytta av en mängd funktioner och applikationer på internet.

Huawei U8500
Huawei U8500 kombinerar en elegant, futuristisk design med omfattande anslutningsalternativ. Med en 3,2” pekskärm, Optical track-pad och Android 2.1 - ger har användaren tillgång till tiotusentals applikationer. Huawei U8500 är utrustad med HSDPA och WiFi kapacitet och fungerar också som ett 3G-modem.

Huawei U8300
Huawei U8300 har utformats för unga mobila användare och kombinerar ett QWERTY-tangentbord och en pekskärm i en kompakt design. Modellen drivs av Android 2.1 och kommer förinstallerad med de mest populära sociala nätverksprogram.

För press förfrågningar och ytterligare information, vänligen kontakta:

Huawei är en ledande leverantör av nästa generations telekommunikation och tjänar nu 45 av världens topp 50 operatörer, tillsammans med över en miljard användare världen över. Företaget har åtagit sig att tillhandahålla innovativa och skräddarsydda produkter, tjänster och lösningar för att skapa långsiktigt värde och tillväxtpotential för sina kunder. För mer information, besök:
www.huawei.com