Huawei öppnar ytterligare ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige

[Stockholm, Sverige den 20 oktober 2009] Huawei, ledande leverantör av nästa generations telekommunikationslösningar, har öppnat ett nytt FoU-center i Göteborg. Centret kommer att fokusera på forskning och utveckling inom mikrovågor, basstationer och IP-baserade nätverk. Huawei planerar att rekrytera 50 ingenjörer och telekomexperter under de kommande månaderna.

”Göteborg, så väl som Stockholm, har en lång tradition av utmärkta universitet och en stark telekommunikationsmiljö, vilket innebär att det är en naturlig plats för oss att expandera”, säger Urban Fagerstedt, vice president för Huaweis FoU-center i Sverige. Sverige och Norden är ledande inom telekommunikation och en strategiskt viktig marknad för Huawei. Huawei, vars ambition är att vara ledande inom telekombranschen, behöver närvara där topptalanger kan attraheras och där standarden på experter inom telekomindustrin och ingenjörer är i världsklass. 2001 etablerade Huawei sitt första svenska FoU-center i Stockholm, med fokus på att utveckla nästa generations radioteknologi. FoU-centret har idag 200 anställda och mer än 70 procent av personalen är lokalt rekryterad. "Forskning och utveckling är ett högprioriterat område för oss och genom vårt nya forsknings- och utvecklingscenter i Göteborg stärker vi vår förmåga att leverera kundanpassade lösningar och säkerställa at den senaste tekniken matchar våra kunders affärsplan”, säger James Chen, vd för Huawei i Norden. De svenska FoU-centren arbetar med trådlös- och nätverksteknik, samt terminaler. Vid FoU inom nätverk arbetar Huawei nära operatörerna för att utveckla kundcentrerade lösningar. Under det senaste året har Huawei påbörjat utbyggnaden av nätverk i Finland, Danmark, Norge och Sverige i nära samarbete med telekomoperatörer, och i linje med Huaweis åtagande att leverera kundinriktade innovativa tekniker och lösningar på den nordiska marknaden. Av Huaweis 87,500 anställda världen över, arbetar 43 procent inom forskning och utveckling. Huawei investerar mer än 10 procent av sina intäkter i FoU och ett långsiktigt engagemang i Norden är viktigt i ambitionen att vara världsledande inom FoU. Enligt FN:s World Intellectual Property Organization (WIPO), var Huawei med 1,737 ansökningar, världens största patentansökare under 2008. I september 2009 rankades Huawei topp 4 inom LTE-patent och topp 5 inom UMTS-patent, baserat på statistik från European Telecommunication Standardization Institute (ETSI). Huawei har också tecknat korslicensavtal inom WCDMA och GSM relaterade patent med alla de största teleoperatörer.