Huawei presenterar världens första triple-mode LTE-modem

- Huawei E398 – det första modemet som stödjer LTE, UMTS och GSM [Barcelona, 17 februari 2010] Idag presenterade Huawei sin senaste innovation inom terminaler för mobilt bredband på Mobile World Congress – Huawei E398. Det är världens första LTE-modem kompatibelt med alla tre ledande nätverksstandarder; LTE, UMTS och GSM.

[Barcelona, 17 februari 2010] Idag presenterade Huawei sin senaste innovation inom terminaler för mobilt bredband på Mobile World Congress – Huawei E398. Det är världens första LTE-modem kompatibelt med alla tre ledande nätverksstandarder; LTE, UMTS och GSM. Huawei E398 är baserat på Qualcomms MDM9200TM TM chip-lösning, och gör det möjligt för slutanvändarna att surfa med hög hastighet genom LTE-teknik, samtidigt som det smidigt kan byta till andra standarder (UMTS eller GSM). Modemet stödjer även ett flertal kommersiella LTE frekvenser. ”Qualcomm är glada över att tillsammans med Huawei kunna lansera nya produkter baserade vår marknadsledande och flexibla 3G/LTE-chip-lösning”, säger Enrico Salvatori, senior vice president och chef för Qualcomm Europa. ”Vi är fokuserade på en smidig kommersiell lansering av nästa generations teknologi världen över”. ”Huawei E398 är skapat för att möta de ökade krav som ställs på operatörerna att införa kommersiella LTE-tjänster med flexibla utvecklingsplaner. Med E398 behöver slutanvändaren inte vänta på att LTE-nätverket färdigställs innan de kan uppleva 10 gånger högre hastigheter, samt en kontinuerlig surf-upplevelse. I och med den snabba tillväxten på LTE-marknaden ser Huawei E398-modemet som en plattform för framtida samarbeten med partners runt om i världen”, säger James Chen, vd för Huawei Norden. Huawei E398-modemet kommer först att lanseras i samband med världens första LTE/GSM nätverk i Sverige som drivs av Net4Mobility, ett gemensam infrastrukturssamarbete mellan Tele2 Sverige och Telenor Sverige. ”Huawei E398 kommer att spela en mycket viktig roll i utvecklingen och garanterar en hög kvalitet på surfingupplevelsen, samt nya mobila tjänster i Sveriges första landstäckande 4G-nätverk för våra kunder. Samarbetet med Huawei och Qualcomm säkerställer en snabb och effektiv lansering av kommersiella LTE-tjänster”, säger Björn Lundström, CTO Tele2 Sverige. ”Vi är glada att se att branschen nu arbetar tillsammans, vilket möjliggör en snabb och effektiv lansering av LTE-baserade tjänster. Huawei och Qualcomm har en stark meritlista när det gäller den senaste tekniska utvecklingen och vi ser stor potential i E398 modemet”, säger Magnus Zetterberg, CTO Telenor Sverige. Samma operatörer har valt Huawei för att utveckla deras gemensamma, rikstäckande LTE-nätverk i Sverige, gällande både infrastruktur och terminaler.