Huawei tecknar globalt avtal med Telenor Group för att leverera mobila bredbandsmodem

Report this content

Huawei har ingått ett globalt så kallat master agreement med Telenor för att leverera mobila bredbandsmodem. Enligt avtalet kommer Huawei under de kommande 12 månaderna att leverera 1,2 miljoner mobila bredbandsmodem till Telenors verksamheter i Europa, CIS-länderna och Asien. Avtalet innefattar Norge, Sverige, Danmark, Ungern, Serbien, Montenegro, Ryssland, Ukraina, Pakistan, Bangladesh, Thailand och Malaysia. - Huawei är en ledande leverantör av bredbandsterminaler och vi är mycket nöjda över att samarbeta med Huawei, säger Kjell Nordhagen, chef för terminalupphandling på Telenor Group. - Vi är mycket glada över att kunna fördjupa vårt samarbete med Telenor Group. Huawei kan inte bara erbjuda Telenor den bästa kvaliteten på modem utan också snabb återkoppling, flexibel kundanpassning och service för att underlätta fortsatt framgång för Telenor, säger Jerry Wang, kundansvarig för Telenor på Huawei. Enligt en rapport från konsultfirman ABI Research har Huawei säkrat 55 procent av den globala marknaden för mobila bredbandsterminaler. Vid slutet av februari 2009 hade Huawei levererat över 30 miljoner mobila bredbandsenheter som används av 235 operatörer i 115 länder och som ger dem möjlighet att kundanpassa lösningar som matchar slutkundernas behov.