Huaweis Android U8220 kommer till Sverige

Report this content

[Stockholm, 3 februari 2010] Idag presenterar Huawei U8220 - företagets första Android-baserade mobiltelefon på den svenska marknaden. Huawei 8220 lanseras i samarbete med operatören 3 Sverige finns tillgänglig i 3 Sveriges butiker från och med den 8 februari. Huawei U8220 är även nominerad i den prestigefyllda kategorin ”Årets mobil” inför mobilmässan i Barcelona den 15-18 februari (http://www.globalmobileawards.com/awards/nominees.shtml).

Huawei U8220 är utformad för användarvänlighet och hög prestanda och har en högupplöst 3,5” (320×480) Capacitive Touch Sensitive-skärm. Modellen kommer även utrustad med 3,2 MP Autofocus digitalkamera, samt 0,3 MP Dual Camera, GPS, WIFI-anslutning och MicroSD Card-lucka (för minneskort upp till 16GB). Huawei U8220 har redan lanserats i nio länder och fått goda betyg på de olika marknaderna. – Vi ser Android och pekskärmsmobiler baserade på Android som något av det mest spännande som händer just nu. Huawei U8220 är den första Androidmobilen som har ett pris för vanliga användare och vi är väldigt stolta över förtroendet att få introducera den på den svenska marknaden, säger Nicholas Högberg, vice VD 3 Sverige Huawei U8220 drivs av Qualcomms MSM7200A-processor i 528MHz, 256MB läsbart minne (ROM) och 192MB RAM-minne. Då Huawei U8220 är byggd på Android-plattformen kan användaren även ladda ner vilken applikation som helst till mobilen – oavsett leverantör. I början av det andra kvartalet kommer även uppgraderingen till Android 2.1 finnas tillgänglig genom 3 Sverige. – Vi är mycket stolta över U8220 och är mycket glada att få lansera den i Sverige tillsammans med 3 Sverige. Sverige är en oerhört teknikmogen marknad och är väldigt kunnig gällande den senaste tekniska utvecklingen. Vi har jobbat hårt för att erbjuda en optimal användarupplevelse, hög kompatibilitet och högsta möjliga prestanda. Modellen är en viktig del i vår vision som är att ”berika livet genom kommunikation”, säger James Chen, vd för Huawei i Norden. Huawei U8220 kommer att säljas i alla 3 Sveriges butiker och är operatörslåst till 3. Produktinformation: • Skärm: Högupplöst 3,5” TFT-LCD Capacitive Touch Sensitive-skärm med 320×480 upplösning (HVGA), 64kb färger. • Plattform: Android OS 1.5 • Processor: Qualcomm MSM7200A i 528MHz • Minneskort: MicroSD (up to 16GB) • Batteri: (Taltid 3.5 h/Standby 300 h) • GPS • Kamera: 3.2 MP Auto Focus & 0.3MP dual Camera • Internet: WiFi: 802.11b/802.11g • Vikt: 135 gram • Mått: 116×62.5×13.6mm