Över 1 miljard användare i Huaweis GSM-nätverk

Stockholm, 8 november, 2010: Huawei meddelar idag att mer än en miljard människor – cirka en fjärdedel av världens GSM-användare – nu använder Huaweis GSM-nätverk för sin mobila kommunikation. Denna milstolpe nåddes i och med det 2G-nätverk som Huawei nyligen levererade till MTN Nigeria. GSM är den mest använda standarden för mobiltelefoni globalt.

“Tack vare de nära relationer vi har med våra kunder har vi kunnat nå denna milstolpe”, säger Wan Biao, global chef för trådlösa nätverk på Huawei. ”MTN:s kundbas, där GSM-användare är dominerande, har växt med 25 procent årligen, vilket visar att GSM fortsätter att vara det bästa valet för att möta kunders efterfråga på rösttjänster. Vi hoppas att vårt samarbete med framåtblickande operatörer som MTN kommer att leda till ytterligare en miljard användare”.

I Norden använder Telenor, Tele2 och Telia Sonera Huaweis GSM-lösningar och sedan det andra kvartalet 2009 har Huaweis GSM-produkter rankats som etta i världen, enligt researchföretaget Dell’Oro. Tidigare i år satte Huawei rekordet för datahastighet i ett GSM-nätverk med sin EDGE+ lösning där överföringshastigheten uppmättes till 564 KB/s.

För pressfrågor och ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Edlund, Brand & Communications Manager Nordics/Baltics, Huawei
0702-985 404,
daniel.edlund@huawei.com

Huawei är en ledande leverantör av nästa generations telekommunikationsnätverk och levererar till 45 av världens 50 främsta operatörer. Företaget tillhandahåller innovativa och kundanpassade produkter, tjänster och lösningar för att skapa långsiktigt värde och tillväxtpotential för sina kunder.

För mer information, besök www.huawei.com