HUBSO genomför strategisk översyn, omstrukturering och föreslår kapitalisering

HUBSO Group AB, vidare ”bolaget” eller ”HUBSO” meddelar att styrelsen beslutat om en förändring av organisationen parallellt med en strategisk översyn. Som ett led i detta har styrelsen även beslutat att föreslå genomförandet av en kvittningsemission för att minska bolagets skuldsättning och stärka bolagets egna kapital. Styrelsen föreslår även att senare i år genomföra en efterföljande företrädesemission för bolagets aktieägare.

Arbetet med den strategiska översynen har påbörjats och görs i huvudsak av en ledningsgrupp bestående av tf VD Jonatan Palmgren tillsammans med bolagets grundare och tillika styrelseledamoten Josefine Abrahamsson och styrelseledamoten Viktor Linnéll. I den strategiska översynen ingår även att utvärdera samarbeten i de delägda bolagen med fokus på aktieägarvärde och kreatörernas incentive.

Omstruktureringen kommer att innefatta en neddragning av den befintliga organisationen i det helägda dotterbolaget HUBSO AB. Avsikten är att de av HUBSO delägda bolagen själva ska bygga upp sina organisationer i syfte att skapa mer flexibla, kostnadseffektiva och marknadsanpassade bolag med tydligare resultatansvar. Omstruktureringen kommer att medföra en kostnadsminskning i dotterbolaget HUBSO AB men samtidigt kommer kostnaderna att öka i de delägda bolagen när de bygger upp sina egna organisationer.

Till följd av bolagets ekonomiska utveckling och likvida situation har styrelsen identifierat ett behov av att både stärka bolagets egna kapital och rörelsekapitalet. Bolaget har i anledning härav kommit överens med två av bolagets aktieägare, Dirlanda Invest AB ägt av styrelseledamoten Linus Englund samt Långbers Förvaltning AB, om ett kortfristigt brygglån om totalt fyra miljoner kronor. Detta lån löper tillsvidare med 5% fast ränta. Styrelsen kommer därför att föreslå att en kommande extra bolagsstämma under Q4 2024 beslutar om en kvittningsemission riktad till nämnda långivare med betalning genom kvittning av det kortfristiga lånet intill ett belopp om högst 4 miljoner kronor och på marknadsmässiga villkor i övrigt.

Beslutet om kvittningsemission kommer dock att föregås av en extra bolagsstämma där beslut ska fattas om en sk split innebärande att aktiens kvotvärde (f.n. 10 öre) nedjusteras. Kallelse till den extra bolagsstämman som ska besluta om sk split kommer att skickas ut inom kort med målsättningen att denna ska avhållas i början av oktober.

Utöver kvittningsemissionen kommer styrelsen att föreslå att en företrädesemission genomförs om ca 4 miljoner kronor för att ytterligare stärka bolagets rörelsekapital samt för att möjliggöra för bolagets aktieägare att teckna aktier på motsvarande eller bättre villkor än långivarna i kvittningsemissionen. Företrädesemissionen planeras att genomföras under Q4 2024 när utfallet av den strategiska översynen beräknas vara klar.

Jonatan Palmgren, tf VD kommenterar;
"Att göra denna typ av omstruktureringar med neddragningar av tjänster innefattande merparten av de anställda är givetvis ett stort beslut. Givet den ekonomiska utvecklingen i HUBSO koncernen är detta tyvärr nödvändigt för att på sikt uppnå lönsamhet i koncernen. Min uppfattning är att de nedskärningar som nu genomförs kommer att kunna bidra till att de delägda bolagen blir mer självständiga och får en tydligare målbild och organisation som kan lägga grunden till en lönsam verksamhet.

Jag är givetvis mycket tacksam för det finansiella stöd som två av våra aktieägare visar oss och som varit nödvändigt för att säkerställa erforderligt rörelsekapital för den fortsatta verksamheten. Med ytterligare kapital även från den planerade företrädesemissionen förbättras givetvis förutsättningar för den fortsatta utvecklingen av HUBSO koncernen inom ramen för de förändringar som den strategiska översynen bedöms medföra.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonatan Palmgren, tf VD
ir@hubsogroup.com

Ulrika Magnusson, styrelsens ordförande
ir@hubsogroup.com

HUBSO är en hub som verkar inom sk creator economy, och vi brinner för att transformera kreatörer till nya generationens entreprenörer. Detta genom att hjälpa dem att starta, bygga och etablera högkvalitativa, autentiska e-handelsvarumärken till en stark målgrupp, och få dem att växa till självständiga bolag.  HUBSO har idag internationella och nordiska varumärken som drivs i partnerskap med några av Europas starkaste kreatörer. Vi erbjuder en helhetslösning och hanterar infrastrukturen bakom varumärkena. Affärsmodellen består av att HUBSO ingår partnerskap med välrenommerade kreatörer som bedöms ha god potential att skapa ett kommersiellt framgångsrikt varumärke.

Bolagets målsättning är att HUBSO genom sin verksamhet kommer att fortsätta att stärka sin position som ledande aktör i Norden och Europa som D2C-hub för kreatörer och på så vis vara den självklara partnern för alla kreatörer med ett mål om att bli en internationell entreprenör. Vill du läsa mer om oss så besök www.hubso.com.