Kommuniké från HUBSO Group AB:s (publ) årsstämma den 30 maj 2023

Aktieägarna i HUBSO Group AB (publ) höll årsstämma tisdagen den 30 maj 2023 i Stockholm. Här följer ett sammandrag av de viktigaste besluten som fattades på stämman.

Årsredovisning

Årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse för verksamhetsåret 2022 lades fram och resultat- och balansräkningar för moderbolaget och koncernen fastställdes.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Arvoden

Stämman beslutade om att ett arvode om sammanlagt 120 000 kronor (f.å 120 000 kronor) skulle utgå till styrelsen att fördelas med 45 000 kronor till ordföranden  (f.å. 40 000 kronor) och med 25 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter (f.å. 20 000 kronor).

Arvodet till revisionsbolaget fastställdes att utgå enligt skälig kostnadsräkning.

Styrelse och styrelsens ordförande

Stämman beslutade om omval av Ulrika Magnusson, Linus Englund, Viktor Linnell och Josefine Abrahamsson. Ulrika Magnusson omvaldes till styrelsens ordförande.

Revisor

Stämman beslutade om omval av Parsells Revisionsbyrå som revisionsbolag. Det noterades att Parsells Revisionsbyrå anmält att den auktoriserade revisorn José Roa Cortes även fortsättningsvis skulle vara huvudansvarig revisor.

Bemyndigande för styrelsen

Stämman beslöt att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen fram till årsstämman 2024 emittera sammanlagt högst 25 000 000 aktier med eller utan aktieägarnas företrädesrätt.

Godkännande av nytt incitamentsprogram för ledande befattningshavare och utvalda nyckelmedarbetare

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att godkänna ett nytt incitamentsprogram till ledande befattningshavare och utvalda nyckelmedarbetare i koncernen omfattande högst 5 700 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie i bolaget under perioden 1 september – 30 december 2026 till en teckningskurs motsvarande 180 % av den volymviktade genomsnittskursen som noteras för bolagets aktie på Spotlight Stock Market under perioden 23 maj 2023 – 7 juni 2023. För varje teckningsoption som förvärvas ska marknadsmässig ersättning erläggas beräknad enlig Black & Scholes.

Godkännande av justering av villkor för teckningsoptioner utgivna till ledamöter av styrelsen vid årsstämman 2022

Stämman beslutade i enlighet med förslag från aktieägare att godkänna att teckningskursen och teckningsperioden justeras för de teckningsoptioner som gavs ut och tecknades av styrelsens ledamöter vid årsstämman 2022 och under förutsättningen att ledamoten väljs om vid årsstämman 2023, på så sätt att de motsvarar villkoren som gäller för de nya teckningsoptioner som givits ut till ledande befattningshavare och utvalda nyckelmedarbetare.

Anförande av verkställande direktören

I sitt anförande kommenterade Hubso Group AB:s VD Johanna Linnros verksamhetsåret 2022 samt utvecklingen under det första kvartalet 2023.

HUBSO Group AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna

Johanna Linnros, VD och koncernchef HUBSO Group AB (publ)
ir@hubsogroup.com

Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)
ir@hubsogroup.com

Om HUBSO Group AB (publ):
HUBSO är en hub som verkar inom sk creator economy, och vi brinner för att transformera kreatörer till nya generationens entreprenörer. Detta genom att hjälpa dem att starta, bygga och etablera högkvalitativa, autentiska e-handelsvarumärken till en stark målgrupp, och få dem att växa till självständiga bolag.  HUBSO har idag internationella och nordiska varumärken som drivs i partnerskap med några av Europas starkaste kreatörer. Vi erbjuder en helhetslösning och hanterar infrastrukturen bakom varumärkena. Affärsmodellen består av att HUBSO ingår partnerskap med välrenommerade kreatörer som bedöms ha god potential att skapa ett kommersiellt framgångsrikt varumärke.

Bolagets målsättning är att HUBSO genom sin verksamhet kommer att fortsätta att stärka sin position som ledande aktör i Norden och Europa som D2C-hub för kreatörer. Och på så vis vara den självklara partner för alla kreatörer med ett mål om att bli en internationell entreprenör. Vill du läsa mer om oss så besök www.hubso.com.