Kvartalsrapport 1 - 2024

Q1 2024 - Kvartalet i korthet

• HUBSO uppvisar en omsättning om 3 709 938 SEK (10 035 157).
  • Förändring i redovisade intäkter i form av att vi numera inte redovisar fraktintäkter från kund i nettoomsättning - allt i enlighet med branschstandard för att bättre kunna jämföra oss med våra konkurrenter.
  • LXA the Label AB med flera lanseringar, däribland den lyckade kollektionen “Valentines Collection” som släpptes ihop med ett kundevent i Stockholm.
  • Sanne Alexandra AB påvisar under första kvartalet en negativ omsättning jämfört föregående år, detta enligt en förändrad strategi då flera lanseringar flyttats fram till årets kommande kvartal för att få en bättre balans i varulagret.
  • Varumärket Le Capsole har under kvartalet förändrat sin marknadsposition och tar ännu tydligare inriktning mot premiumsegmentet.
  • HUBSO redovisar bruttovinst om 40 procent (46 procent) Den försämrade marginalen är delvis hänförlig till den strategiska portföljomställning och lagerutförsäljning som genomförts för att rusta för framtida lönsam tillväxt.
  • Minskade rörelsekostnader med 37 procent jämfört föregående kvartal.
  • Koncernens EBITDA resultat uppgick till -3 271 073 SEK (-1 559 485) i perioden.

*Förtydligande
Vid omnämnande av HUBSO syftas till koncernen HUBSO bestående av moderbolaget HUBSO Group AB, det helägda dotterbolaget HUBSO AB samt dotterbolagen Sanne Alexandra Stockholm AB och LXA the Label AB.

VD HAR ORDET

Tufft kvartal i linje med förväntan

Vi avslutar ett förväntat tufft kvartal med både reflektion och framtidstro. Trots de utmaningar vi haft kopplat till vår omsättning och de omedelbara åtgärder vi tagit kopplat till det, vill vi ändå rikta fokus på de lärdomar vi kan dra av detta, och möjligheterna vi ser framåt.

Under årets första tre månader har vi haft flertalet produktsläpp som ger oss värdefulla insikter i vad som attraherar våra kunder och det stärker vår förmåga att vara datadrivna i våra framtida satsningar. LXA the Label AB hade en mycket  lyckad lansering med tillhörande event av vår ”Valentines-collection” där vi fick möjligheten att möta våra kunder under avslappnade former i en fullbokad biosalong i Stockholm.

Att efterfrågan på Sanne Alexandras ”denim-collection” var hög var något vi kände till, men att produkterna skulle sälja slut flertalet storlekar mindre än en timme efter lansering var definitivt en höjdpunkt och ett kvitto på att vi börjar hitta rätt produkter för våra kunder.

Genom att analysera vår försäljningsdata och kundpreferenser blir vi mer kapabla att fokusera våra resurser på de områden som ger bäst avkastning. Detta gör att vi kan anpassa våra strategier och kollektioner för att bättre möta marknadens krav och öka vår konkurrenskraft på lång sikt. Det är spännande att följa utvecklingen av Le Capsole’s nya varumärkesposition och målgrupp. Detta är någonting vi till fullo kommer kunna se effekterna av i nästkommande kvartal.

En annan positiv utveckling under kvartalet har varit vår medvetna strategi att sälja av äldre lager under en pop-up på vårt kontor i Gamla Stan. Denna strategi har medfört flera fördelar, inklusive frigörandet av kapital och lagerutrymme för att fokusera på nya och aktuella produkter. Genom att minska vår lagerbelastning ökar vi vår förmåga att vara mer flexibla och anpassningsbara till marknadens förändringar.

Samtidigt som vi arbetar igenom dessa utmaningar, är jag stolt över att kunna berätta att våra insatser för att minska kostnaderna har varit framgångsrika. Genom att effektivisera våra processer och resurser har vi lyckats uppnå betydande besparingar om 37 procent i våra fasta kostnader, vilket ger oss en solid grund för att fortsätta vår resa mot lönsamhet

Kraftsamling för att vända trenden och leverera resultat

Nu står vi inför en tid av kraftsamling där vi kommer att arbeta envist för att vända trenden och leverera goda resultat framöver. Genom att samla våra resurser, stärka våra strategier och ta tillvara på våra lärdomar är vi redo att ta itu med utmaningarna med stor beslutsamhet. Med en ökad fokus och energi är vi fast beslutna att forma en positiv framtid för bolaget och leverera värde för våra aktieägare.

Jag ser fram emot att tillsammans med teamet fortsätta uppfylla den otroliga potential som finns i HUBSO Group.

Stockholm i maj 2024
Johanna Linnros VD och koncernchef

För fullständig rapport se bifogad pdf.

HUBSO Group AB (publ)
Maj 2024

Johanna Linnros, VD och koncernchef HUBSO Group AB (publ)

Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)

HUBSO är verksamt inom e-handel och social commerce, är starkt fokuserad på att vara en unik inkubator för framgångsrika kreatörer som vill ta steget att bli entreprenörer, med HUBSO som partner och därigenom få del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärken och marknadsföring .m.m. Genom partnerskapet med HUBSO kan starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden skapas och utvecklas. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.