Kvartalsrapport 3 - 2023

Q3 2023 - Kvartalet i korthet

• HUBSO redovisar en nettoomsättning om SEK 6 294 449 Q3 2023 (8 939 307). Detta är en negativ tillväxt om 30 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den huvudsakliga förklaringen till detta är avslutet på samarbetet med Alice Stenlöfs varumärke A-DSGN, tidpunkten för relanseringen av Josephine Qvists varumärke VIQ, samt en fördröjning av relanseringen av Le Capsole
  • Kvartalets största nyhet är bolagiseringen av varumärket LXA The Label. Detta grundades tillsammans med Linn Ahlborg 2020, och har påvisat mycket god tillväxt och potential från start. Även bolaget Sanne Alexandra AB påvisar under tredje kvartalet en stark stabilitet om två procent tillväxt jämfört med samma period föregående år.
  • HUBSO redovisar bruttovinst* om SEK 1 729 301 (3 668 656) Den försämrade marginalen är delvis hänförlig till den strategiska portföljomställningen och lagerutförsäljning som genomförs för att rusta för framtida lönsam tillväxt.
  • Koncernens EBITDA resultat uppgick till -2 966 707 (-936 010) i perioden.

Jan-Sep 2023 - Delåret i korthet

• Johanna Linnros tillträdde som VD första januari 2023.
  • Nettoomsättning i HUBSO under Q1-Q3 uppgick till SEK 25 526 137 (27 687 448), vilket motsvarar en minskad tillväxt om 8 procent.
  • Stark tillväxt på två av våra fokusvarumärken där LXA The Label redovisar en tillväxt om 55 procent Q1-Q3,  följt av Sanne Alexandra med tillväxt om 20 procent.  Le Capsole minskar parallellt med 33 procent  i samma period på grund av senarelagd relansering.
  • Koncernens bruttovinst* ökade med 5 procent  till SEK 10 023 387 (9 487 692) vilket motsvarar en bruttovinstmarginal om 39 procent (34).  Ökningen är i sin helhet hänförlig till uppdaterad redovisningsprincip.
  • Koncernen redovisar resultat EBITDA för jan-sep 2023 på SEK -6 746 434 (-4 790 473).

Väsentliga händelser efter perioden

• I syfte att fokusera varumärkesportföljen i linje med fastslagen strategi har HUBSO AB överlåtit aktieinnehavet i Per Lei Sweden AB

*Förtydligande
Vid omnämnande av HUBSO syftas till koncernen HUBSO bestående av moderbolaget HUBSO Group AB, det helägda dotterbolaget HUBSO AB samt dotterbolagen Sanne Alexandra Stockholm AB och PER LEI Sweden AB.

Vid omnämnande av dotterbolagen syftas till HUBSO AB, Sanne Alexandra Stockholm AB samt Per Lei Sweden AB i vilka koncernens varumärken ligger och därmed kärnverksamheten bedrivs.

Räkenskaperna från HUBSO AB är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15 och räkenskaperna från dotterbolaget PER LEI är inräknade från förvärvsdatumet 2021-11-08.

Förändring i rapportering av inköp varor och tjänster där avräkning för marknadsföringsinsatser från samarbetskreatörer tidigare har inkluderats. Framgent rapporteras kostnadsposten med samtliga marknadsföringsrelaterade kostnader  som övriga externa kostnader. Detta påverkar bruttovinsten och således bruttovinstmarginalen positivt.

VD HAR ORDET

Händelserikt kvartal med många  strukturförändringar i portföljen och fortsatt fokus på ökad lönsamhet
Det tredje kvartalet har varit mycket spännande och fartfyllt. Vi  fortsätter att implementera vår strategi och tydliggöra vår affärside - att vara  den självklara samarbetspartnern för väl utvalda kreatörer som drömmer om att bli entreprenörer genom att starta sina egna varumärken. Som ett steg i detta gör vi nu  stora och betydande förändringar i vår portföljstruktur. Allt i syfte att  kunna accelererar vår tillväxt på ett hållbart och lönsamt sätt.

Marknadens utveckling  Total E-handel fortsätter att backa i utveckling med -5 procent enligt E-handelsindikator sep 2023. Lågkonjunktur och minskad köpkraft är ett faktum, och prognosen framåt ser  fortsatt tuff ut. Så i  ljuset av detta  känns  vårt beslut om att under 2023 fullt ut fokusera på att effektivisera såväl vår portfölj som operativa arbete,  med ambition att fortast möjligt nå lönsamhet,  tillfredsställande.  Även om det innebär en tillfällig nedgång i tillväxt och lönsamhet under tredje kvartalet 2023.

Det tredje kvartalet HUBSOs  påvisar totalt i det tredje kvartalet 2023  en negativ tillväxt om - 30 procent jämfört med samma period 2022. Detta är drivet av avvecklingen av driften av A-DSGN, fasningen av lansering av Josephine Qvists varumärke VIQ, samt en fördröjning av relanseringen av Le Capsole som nu planeras genomföras  under Q1 2024. Den tillfälligt kraftigt försämrade lönsamheten i kvartalet är delvis hänförlig till den lagerutförsäljning den avslutande driften av A-DSGN innebär, men även den strategiska portföljomställningen inom  Le Capsole, Sanne Alexandra AB och LXA The Label under andra delen av Q3. I kombination med den allmänna kostnadsinflationen och ökade kostnader för transport och logistik.

Ackumulerad  utveckling januari till september 2023 Den totala tillväxten januari till september med alla nu avvecklade varumärken inräknade ger en negativ tillväxt med -8 procent. Glädjande är dock att den sammanslagna tillväxten i de varumärken vi framåt satsar på,  Le Capsole, Sanne Alexandra AB samt LXA The Label har en imponerande tillväxt om 20 procent  under årets första 9 månader 2023 jämfört med föregående år. Vilket ger goda signaler om att vi är på rätt väg i vår nya portföljstrategi.

En minnesvärd september med såväl bolagisering som test av fysisk försäljning Som tidigare meddelat kommer vi att bolagisera varumärket LXA The Label tillsammans med dess grundare Linn Ahlborg den första januari 2024. Vi startade klädmärket med Linn under år 2020, och varumärket har haft en kontinuerlig mycket stark utveckling sedan dess . Från januari till september 2023 är tillväxten otroliga 55 procent  jämfört med samma period föregående år,  och det känns så kul och spännande att nu ta nästa stora steg på framgångsresa tillsammans. Firandet av bolagiseringen skedde såklart helt i linje med Linn och LXA The Labels personlighet och värderingar. Det vill säga  tillsammans med  kunderna, som vi bjöd in till en fysisk Archive sale i HUBSOs lokaler i Gamla stan. Det hela gick över all förväntan och efter nio actionfyllda timmar kunde vi konstatera att vi under två dagar haft  en konstant ringlande kö med förväntansfulla shoppare utanför vår tillfälliga butik, och ett försäljningsresultat på nära 500.000 kronorBåde team HUBSO  och Linn tyckte att det var så roligt att få träffa våra kunder, och detta blir definitivt inte den sista gången vi gör detta.

Parallellt har vi dessutom  just avslutat vår första fysiska pop-up store för varumärket  Sanne Alexandra, som pågick från den 19 september till den 9 oktober på NK i Stockholm under kampanjnamnet “Empower Her”. Även detta initiativ fick en respons vi bara hade kunnat drömma om, och gav oss möjlighet att nå nya kundgrupper och kretsar.Dessutom hann Sanne prova på sina vingar som poddare i fyra uppskattade avsnitt, vilket gav så mycket mersmak hos lyssnarna att hon nu beslutat sig för att starta den permanenta podden Sanne och Sebbe. Något vi tycker skall bli mycket roligt och intressant att följa.

Förstärkning i det kreativa varumärkesbyggandet  En annan glädjande nyhet är att vi valt att ingå ett samarbete med en av Sveriges mest hyllade och framgångsrika Fashion Creative Directors Frida Bard. Hon kommer att hjälpa oss att uppfylla våra kreativa visioner för såväl LXA the Label, Sanne Alexandra som Le Capsole och blir ett perfekt komplement till vårt redan starka team.

Gällande Le Capsole så pågår förberedelserna för relansering under första kvartalet 2024 för fullt,  och kommer mynna ut i en  helt ny  varumärkesposition,  visuella identitet, och premium-inriktad produktportfölj.

Rustade för det fjärde kvartalet och ett starkt avslut på 2023 Som avslut på år 2023 har vi nu ett mycket viktigt  kvartal framför oss. Med en kommande relanseringen av Josephines Qvist populära parfym Idyllic under varumärket VIQ,  och en starkare aktiveringsplan än någonsin under Black Week för samtliga av våra  varumärken, ser jag och jag och mitt fantastiska team HUBSO fram emot detta med stor tillförsikt och entusiasm.

Stockholm i november 2023
Johanna Linnros VD och koncernchef

Omsättning

Nettoomsättningen för HUBSO i tredje kvartalet 2023 uppgick till SEK 6 294 449 (8 939 352) och försäljningstillväxten var -30 procent i perioden. Den negativa försäljningsutvecklingen i årets tredje kvartal jämfört med samma period föregående år beror på  avslutet av samarbetet med Alice Stenlöfs varumärke A-DSGN, tidpunkten för relanseringen av Josephine Qvists varumärke VIQ, samt en fördröjning av relanseringen av Le Capsole. Koncernen redovisar en nettoomsättning om SEK 25 526 137  för Q1-Q3 2023 (27 687 448) vilket motsvarar en minskad tillväxt om 8 procent  för perioden.

Finansiell utveckling

Koncernen redovisar en EBITDA om SEK -2 966 707 (- 936 010) för Q3 2023. Det negativa resultatet  är delvis hänförligt till den lagerutförsäljning den avslutade driften av A-DSGN innebär, men även den strategiska portföljomställningen inom  Le Capsole, Sanne Alexandra AB och LXA The Label. Dessutom har den  allmänna  kostnadsinflationen och ökade kostnader för transport och logistik haft en negativ påverkan på lönsamheten i kvartalet. Rörelseresultatet, EBIT, under det tredje kvartalet 2023 uppgick till SEK –8 239 560 (-5 595 840). Under Q3 2023 har resultatet påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO AB om SEK 4 311 794 samt förvärvet av Per Lei  och nedskrivningen av detsamma om SEK 765 138.

För fullständig rapport se bifogad pdf.

HUBSO Group AB (publ)
Maj 2023

Johanna Linnros, VD och koncernchef HUBSO Group AB (publ)

Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)

HUBSO är verksamt inom e-handel och så kallad creator economy och hjälper kreatörer som vill bli entreprenurer genom att utveckla,  bygga och etablera autentiska e-handelsvarumärken och starta bolag med dem . Genom att välja  HUBSO som partner får kreatören ta del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärkesbyggande och marknadsföring .m.m. Tillsammans med utvalda kreatörer skapar HUBSO starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.