Görvälns Slott och Hufvudsta Gård Mat & Möten har tre kockar i semifinal i Årets Kock 2012.

Report this content

Görvälns Slott och systeranläggningen Hufvudsta Gård Mat & Möten arbetar mycket med sin matprofil och har valt att rekrytera mycket ambitiösa och duktiga kockar. I år anmälde vi tre kockar till Årets Kock 2012 och samtliga gick till semifinal. De tre är nu bland de 24 som gör upp om de 6 åtråvärda platserna i finalen som går i Globen efter nyår. De tre kockarna är Fredrik Lagberg, souschef på Görvälns Slott, Anders Dahl, kökschef på Hufvudsta Gård Mat & Möten samt Robert Hedman (som även var finalist 2011) kökschef på Görvälns Slott. De tre tävlandes maträtter kommer under hösten att kunna avnjutas på respektive restaurang.

Antalet bidrag till 2012 års tävling var rekordstort. 147 kockar spridda över hela Sverige har skickat in sina bästa recept. Bland dessa 147 har alltså juryn valt ut 24 som går till två semifinaler och av dessa 24 kommer kockar att gå till final. Av dessa 24 kockar jobbar alltså tre stycken på Görvälns Slott och Hufvudsta Gård Mat & Möten.

Tävlingen Årets Kock startades 1983 av de svenska mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och med stöd av Tore Wretman. Tidigt förstod man att detta var en given kulinarisk succé som skulle lyfta kockyrkets status och även det skandinaviska kökets renommé.

I juryn för Årets Kock finns Sveriges främsta kockar, ledande politiker samt representanter från matbranschen. Inbjudna internationella kockar deltar också, bland annat René Redzepi, Noma, Köpenhamn. Karin Fransson, restaurang Borgholm, har suttit i juryn för Årets Kock i många år. Hon poängterar hur viktigt det är att som jurymedlem förbereda sig nästan lika mycket som de tävlande. Juryns ordförande Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987 - Långbro Värdshus samt kreativ ledare på Restaurangakademien i Stockholm - håller med.

Taggar: