Hufvudstaden inleder sökandet efter ny VD till NK

Hufvudstaden kommer att genomföra ett byte av VD för Nordiska Kompaniet, NK. En rekryteringsprocess startar omgående och nuvarande VD, Bo Wikare, som också är vice VD och medlem av koncernledningen i Hufvudstaden, lämnar bolaget den sista augusti 2024.

NK befinner sig i en omfattande utvecklings- och förändringsprocess för att möta den omställning som sker i detaljhandeln. För att ta NK:s förändringsresa vidare ser Hufvudstadens styrelse och VD ett behov av en ledare med bredare retailkompetens. Nu inleds en rekryteringsprocess för att hitta en ny VD till NK som också kommer ingå i Hufvudstadens koncernledning.

”Jag har i dialog med Bo Wikare fattat beslutet att han lämnar rollen som VD för NK. Han har valt att tacka nej till annan tjänst inom koncernen vilket innebär att han lämnar både NK och Hufvudstaden den 31 augusti 2024. Bo har arbetat mer än 30 år i företaget där han bland annat varit chef för Affärsområde Stockholm och chef för Affärsutveckling. Han har genomfört flera viktiga utvecklingsprojekt som etableringen av Bibliotekstan och haft en betydelsefull roll i uppbyggnaden av vårt attraktiva fastighetsbestånd. Jag vill passa på att tacka Bo för hans mycket värdefulla bidrag till Hufvudstadens och NK:s utveckling under många år”, säger Anders Nygren, VD Hufvudstaden.

Bo Wikare kommer att arbeta vidare i koncernledningen och som VD för NK fram till sin sista arbetsdag.

”NK har en unik position på den svenska detaljhandelsmarknaden, varumärket står starkt och sortimentet utvecklas löpande för att möta kundernas nya behov och köpbeteenden. Vi har mycket goda förutsättningar att stärka vår position och öka vår lönsamhet framåt”, avslutar Anders Nygren.

Stockholm den 3 juni 2024

HUFVUDSTADEN AB (publ)

Vid frågor vänligen kontakta:

Anna Gustafsson, tf pressansvarig Hufvudstaden, 070-710 74 12, anna.gustafsson@hufvudstaden.se

Hufvudstaden
info@hufvudstaden.se