Hufvudstaden utnämns till global sektorsledare i GRESB:s internationella hållbarhetsranking

Hufvudstaden befäster sin höga placering från föregående år i GRESB:s internationella hållbarhetsranking och utses till ”Global Sector Leader” inom kategorin ”Kontor och handel”.

Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) utvärderar årligen fastighetsbolagens hållbarhetsarbete och i år fick Hufvudstaden 93 poäng av 100 där medelvärdet var 75 inom kategorin ”Kontor och handel”. Hufvudstaden har också förbättrat sitt resultat inom projektutveckling och får 95 poäng av 100, en ökning med 6 poäng.

”Det är verkligen roligt att vi lyckas behålla vår höga ranking från föregående år, men ännu roligare är att vårt sektorledarskap gått från europeiskt till globalt. Vi ser det som ett bevis på att vårt systematiska hållbarhetsarbete gör skillnad. GRESB-mätningen ger en tydlig överblick av aktuella hållbarhetsfrågor och inspirerar oss i vårt fortsatta arbete”, säger Karl-Johan Wall, hållbarhetschef på Hufvudstaden.

GRESB är ett globalt index som används av investerare för att göra jämförelser och bedömningar av fastighetsbolagens hållbarhetsarbete. Rankingen utgår från vad investerare och branschen anser vara de viktigaste hållbarhetsfrågorna inom miljö, social hållbarhet, styrning och uppföljning. I år rapporterade fler än 1 800 av världens fastighetsbolag och fonder sitt hållbarhetsarbete inom ramen för GRESB.

”Hufvudstaden har under det senaste året tagit viktiga steg inom en rad olika hållbarhetsprojekt. Vi har bland annat prioriterat energiprojekt som utökade solceller, fler laddstolpar och system för energilagring. Vi arbetar också intensivt för att uppnå målet med halverade utsläpp inom projektutveckling till 2030. Här handlar det framförallt om att medvetandegöra vilka klimatvinster vi gör om vi kan behålla eller återbruka material inom våra lokalanpassningar”, säger Karl-Johan Wall.

Stockholm den 18 oktober 2022

Karl-Johan Wall

Hållbarhetschef, Hufvudstaden

Anna Gustafsson, tf pressansvarig Hufvudstaden,  anna.gustafsson@hufvudstaden.se,telefon 070-710 74 12.