Hufvudstaden välkomnar Vinge till Kvarteret Johannas toppvåningar

Advokatbyrån Vinge flyttar under våren 2026 in på toppvåningarna av Kvarteret Johanna. I en helt nybyggd lokal i ett av Göteborgs mest centrala kvarter får Vinge den service och funktionalitet som ett modernt advokatkontor behöver.

Om- och tillbyggnationen av Kvarteret Johanna följer tidplanen och nu ges potentiella hyresgäster en möjlighet att på plats få en uppfattning av hur de framtida kontoren kommer bli. Intresset är stort för både kontors- och butikslokaler i det totalt 32 000 kvadratmeter snart färdigställda kvarteret. Inflyttning sker successivt under 2026.

Vinge är en av Nordens ledande advokatbyråer, med omkring 500 medarbetare, varav ca 75 i Göteborg.

”Vi ser mycket fram emot att flytta in i Kvarteret Johanna. Här kan vi skapa de bästa möjliga förutsättningarna för våra medarbetare att göra ett bra jobb för våra klienter. Lokalerna är bra planerade, entréerna välkomnande och de terrasser vi får tillgång till har en fantastisk utsikt. Det centrala läget, parkeringsmöjligheter för bil och cykel, närheten till centralstationen och all service som finns i området är något som både våra klienter och medarbetare uppskattar”, säger Anna Palmérus, Managing Partner på Vinge Göteborg.

Vinges lokaler ligger högst upp i kvarteret på plan 6 och 7 just under den gemensamma takterrassen. Här blir de granne med den nya takrestaurangen signerad Stureplansgruppen. I huset finns även möjlighet till träning på Nordic Wellness gym. I källarplan finns parkeringsplatser för både bil och cykel och för cykelpendlare finns här också omklädningsrum och dusch.

”Hufvudstaden har haft förmånen att ha Vinge som kund i över 30 år och vi är glada över att vi nu kan matcha deras förändrade önskemål och behov inom Kvarteret Johanna. I kvarteret samspelar arkitektur från tre århundraden. Här har vi skapat ett möte mellan kulturhistoria och modernitet vilket attraherar framgångsrika företag som Vinge”, säger, Fredrik Ottosson, chef Affärsområde Göteborg.

Göteborg den 26 juni 2024

HUFVUDSTADEN AB (publ)

Vid frågor vänligen kontakta:

Anna Gustafsson, tf pressansvarig Hufvudstaden, 070-710 74 12, anna.gustafsson@hufvudstaden.se

Fakta om Kvarteret Johanna

Den stora om- och nybyggnationen utgör totalt ca 32 000 kvm lokaler avsett för bland annat kontor, butiker och restauranger, och beräknas stå klart för inflyttning under 2026. Kvarteret behåller sitt uttryck med många olika fasader mot gatorna men invändigt blir alla fastigheter sammanbyggda. Det skapar en stor flexibilitet som gör det möjligt att anpassa kontorens storlek efter kundernas behov. Här kan företag erbjudas eget kontor i storleksordningen från 150 kvm till 4 300 kvm på samma plan.

Hufvudstaden har valt att ge kvarteret namnet Johanna som en hyllning till två Göteborgsinstitutioner - statyn ”Johanna i Brunnsparken” och den legendariska restaurangen Johanna som låg i den tidigare byggnaden på “Brända tomten”.

I mars 2024 presenterades tre servicekoncept som kommer att tillföra ett stort värde för de kontorshyresgäster som flyttar in. Stureplansgruppen kommer öppna en takrestaurang på Södra Hamngatan och Nordic Wellness öppnar ett gym i gatuplan på Drottninggatan. Hufvudstaden kommer dessutom att låta sitt eget coworkingkoncept Cecil bli en hyresgäst i kvarteret. Cecil kommer att erbjuda egna kontor och skrivbord i delade ytor och får en stor gemensam konferensavdelning där det också blir möjligt för icke medlemmar att boka mötesrum.

Taggar: