Extra bolagsstämma i Human Care

Vid extra bolagsstämma i Human Care HC AB (publ) den 3 november 2011 fattades följande huvudsakliga beslut.

Nyemission

Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, om nyemission av högst 270.530 aktier med företrädesrätt för aktieägarna, varvid 10 aktier berättigar till teckning av en ny aktie. Teckningskursen uppgår till 26 kronor.

Stämman beslöt vidare att styrelsen ska har rätt att senast den 22 november 2011 besluta att inte genomföra nyemissionen för det fall bindande avtal avseende förvärv av patenträttigheterna för rollatormodellen Nexus då inte har träffats av Human Care.

Översiktlig tidplan för nyemissionen

22 november 2011                                               Sista dag för handel inklusive rätt att erhålla teckningsrätter

23 november 2011                                               Första dag för handel exklusive rätt att erhålla teckningsrätter

25 november 2011                                               Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen

30 november – 9 december 2011                          Handel med teckningsrätter

30 november – 14 december 2011                        Teckningsperiod

Ett informationsdokument med anvisningar avseende teckning och betalning m.m. kommer att finnas tillgängligt på Human Cares hemsida i anslutning till teckningsperiodens början.

Listbyte

Mot bakgrund av den rådande ägarbilden i bolaget och den mycket begränsade handeln i bolagets aktie beslöt bolagsstämman, i enlighet med Garden Growth Capitals förslag, att handeln i bolagets aktier på First North ska upphöra, och att handel i bolagets aktier istället ska ske på den så kallade Mangoldlistan. Listbytet kommer att genomföras vid den tidpunkt som fastställs av First North, dock tidigast efter nyemissionens genomförande. Tidpunkt för listbytet kommer att offentliggöras genom pressmeddelande.

Styrelseförändringar

Inget förslag beträffande förändringar i styrelsen framställdes.

Ytterligare information lämnas av:

Fredrik Bürger, VD och koncernchef, tfn 08-665 35 08, fredrik.byrger@humancaregroup.com

Urban Enqvist, CFO, tfn 08-665 35 12, urban.enqvist@humancaregroup.com

Alla rapporter finns efter publicering på bolagets hemsida: www.humancare.se

Human Care utvecklar och tillverkar hjälpmedel med god design, hög kvalitet och funktion som förhöjer livskvaliteten för den åldrande befolkningen i dennes dagliga miljö. I Human Cares produktsortiment ingår idag: taklyftssystem, rollatorer, transportstolar, sängar samt hygienprodukter för personer med nedsatt rörlighet .

Human Care grundades 1993 och är noterat på First North.