Human Care förvärvar Barton Medical Corporation i Austin, Texas, USA

Styrelsen i Human Care HC AB (publ) har beslutat att förvärva Barton Medical Corporation, ett företag verksamt inom hjälpmedelssektorn för äldre och handikappade. Köpeskillingen uppgår maximalt till 20 MUSD varav 13 MUSD betalas vid tillträde och 7 MUSD kan tillkomma som möjlig tilläggsköpeskilling villkorat av Barton Medicals uppnådda resultatnivå 2008. Betalning sker med egna medel och finansieras genom den nyligen genomförda avyttringen av Kalea Specialhissar AB, en verksamhet som ligger utanför Human Cares framtida strategiska inriktning.

Barton Medical omsatte 85 Mkr under tolvmånadersperioden 1 oktober 2006 - 30 september 2007 och visade ett rörelseresultat (EBIT) om -10 Mkr. Bolaget har visat en genomsnittlig omsättningstillväxt på 78 procent per år under perioden 2004-2007.

Ett omfattande åtgärdsprogram har identifierats och kommer att sättas in med syfte att ta Barton Medical till långsiktig lönsamhet i nivå med övriga verksamheter inom Human Care, i kombination med snabbare tillväxt än konkurrenterna. Bolaget bedöms kunna visa positivt resultat inom den kommande 12-månadersperioden.

Barton Medical är väl positionerat med egna dotterbolag i USA, Kanada och Australien. Produkterbjudandet består av transportstolar, sängar, patientlyftar och badrumsprodukter som säljs till sjukhus, vårdhem och privatpersoner. Detta ger Human Care ett mer komplett produktprogram att erbjuda prioriterade kundsegment.

Förvärvet stärker Human Care framförallt på den Nordamerikanska marknaden. Detta ligger väl i linje men den långsiktiga strategin att internationalisera Human Care mot större och snabbare växande marknader. Tidigare i år förvärvades Dana Douglas i Kanada i enlighet med samma strategi. Detta bolag konsolideras i Human Care-koncernen per 1 juli 2007.

Human Care är under omfattande omstrukturering med betydande momentana effekter på koncernens omsättning och resultat innan beslutade åtgärdsprogram hunnit få effekt. Koncernens redovisade omsättning uppgick till 234 Mkr för perioden 1 oktober 2006 - 30 september 2007 med ett rörelseresultat (EBIT) på 21 Mkr.

Det tidigare genomförda förvärvet av Dana Douglas i förening med avyttringen av Kalea Specialhissar och förvärvet av Barton Medical innebär att Human Care-koncernens preliminära omsättning proforma för perioden 1 oktober 2006 - 30 september 2007 uppgår till 232 Mkr. Det preliminära rörelseresultatet (EBIT) proforma för samma period uppgår till i nivån 2 Mkr.

Styrelsen gör initialt bedömningen att omsättningen för räkenskapsåret 2008 kommer att öka mot jämförbar omsättning för 2007 och att resultatet för 2008 troligen kommer att understiga resultatet för 2007. Den långsiktiga bedömningen är dock att de genomförda strukturaffärerna kommer att innebära att Human Care inom en 3-årsperiod når en högre tillväxt och resultatnivå samt ge ett mer komplett produktprogram för fortsatt expansion.

Human Care tillträder Barton Medical den 2 januari 2008.

För ytterligare information kontakta:

Peter Lindquist, VD Human Care HC AB, på telefon 070-426 92 54
Bruce Grant, Styrelseordförande Human Care HC AB, på telefon 070-426 92 60