Human Care genomför garanterad nyemission om cirka 7 miljoner kronor

Human Care genomför garanterad nyemission om cirka 7 miljoner kronor för att möjliggöra förvärv av patenträttigheter; information om bolagets finansiella ställning per den 31 augusti 2011 samt förslag avseende listbyte

• Styrelsen för Human Care föreslår en nyemission om cirka 7 miljoner kronor med företrädesrätt för aktieägarna för att möjliggöra förvärv av patenträttigheter.
  • Nyemissionen stärker bolagets kapitalbas och möjliggör förvärv av patenträttigheterna avseende Nexus.
  • Nyemissionen är vederlagsfritt garanterad i sin helhet av bolagets största aktieägare, Garden Growth Capital LLC.
  • 10 aktier berättigar till teckning av en ny aktie till en teckningskurs om 26 kronor.
  • För de första åtta månaderna 2011 uppgick omsättningen till 138,5 miljoner kronor och rörelseresultatet (EBIT) till 3,1 miljoner kronor.
  • Bolagets största ägare Garden Growth Capital LLC har föreslagit att handeln i bolagets aktier på First North ska upphöra, varvid istället ska möjliggöras för aktieägarna att handla i bolagets aktier på den så kallade Mangoldlistan.
  • Extra bolagsstämma hålls den 3 november 2011 för att besluta om bland annat nyemissionen och listbytet.

Ytterligare information lämnas av:

Fredrik Bürger, VD och koncernchef, tfn 08-665 35 08, fredrik.byrger@humancaregroup.com

Urban Enqvist, CFO, tfn 08-665 35 12, urban.enqvist@humancaregroup.com

Alla rapporter finns efter publicering på bolagets hemsida: www.humancare.se

Human Care utvecklar och tillverkar hjälpmedel med god design, hög kvalitet och funktion som förhöjer livskvaliteten för den åldrande befolkningen i dennes dagliga miljö. I Human Cares produktsortiment ingår idag: taklyftssystem, rollatorer, transportstolar, sängar samt hygienprodukter för personer med nedsatt rörlighet .

Human Care grundades 1993 och är noterat på First North.