Human Care HC AB (publ) – Bokslutskommuniké 2009

JANUARI – DECEMBER 2009 • Nettoomsättningen uppgick till 251,6 Mkr (260,6 Mkr) • Rörelseresultatet uppgick till -19,1 Mkr (12,1 Mkr*). Nedskrivning av goodwill avseende Barton belastar perioden med 20,0 Mkr. • Periodens resultat uppgick till -21,3 Mkr (8,5 Mkr*) • Resultat per aktie uppgick till -7,86 kr (3,13 kr) • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till 15,8 Mkr (19,9 Mkr) OKTOBER – DECEMBER 2009 • Nettoomsättningen uppgick till 61,4 Mkr (73,4 Mkr) • Rörelseresultatet uppgick till -0,3 Mkr (6,3 Mkr). Perioden belastas av kostnader av engångskaraktär med 2,9 Mkr. • Periodens resultat uppgick till -0,3 Mkr (4,9 Mkr) • Resultat per aktie uppgick till -0,09 kr (1,78 kr) • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital för kvartalet uppgick till 8,4 Mkr (12,3 Mkr) *Inklusive reavinst från fastighetsförsäljning om 7,1 Mkr. UTDELNINGSFÖRSLAG • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2009 VD:s kommentar Under fjärde kvartalet fakturerade både HC Sweden och Dana Douglas i nivå med föregående år vilket är positivt med tanke på rådande konjunktur. Försäljning i USA var fortsatt svag vilket är kopplat mot kundernas osäkerhet om när i tiden de ska genomföra sina önskade investeringar. Valutaeffekten mellan 2008 och 2009 har haft en begränsad positiv inverkan på resultatet. Human Care HC Sweden Exportförsäljningen fortsatte vara stark och kompenserar för en lägre orderingång av rollator. Personalminskningarna har fortsatt enligt tidigare kommunicerad plan att flytta lager och distribution till Schenker Logistics i Göteborg. Dana Douglas Dana Douglas har en fortsatt stark försäljning med hänsyn tagen till konjunkturen. Dana Douglas genomför en frivillig produktåtertagning för vissa partier av rollatorer då svagheter på en äldre modell noterats. 1.4 Mkr har reserverats för detta, vilken i sin helhet påverkat det fjärde kvartalet. Ett stort intresse har visats för våra taklyftar och sängar vilket förväntas avspeglas positivt i kommande kvartalsrapporter. Barton Under det fjärde kvartalet var samtliga tre affärsområden inom Barton fortsatt påverkade av den svaga konjunkturen. Två av affärsområdena har förstärkts med ny säljledning och arbetet med att minska omkostnaderna i verksamheten fortsätter. Ett större kundprojekt har lagts ner av kunden vilket medför att tidigare aktiverade utvecklingskostnader om 1,1 Mkr har fått omkostnadsföras i det fjärde kvartalet.