Human Care HC AB (publ) – Bokslutskommuniké 2010

JANUARI – DECEMBER 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 229,4  Mkr (251,6 Mkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -10,5 Mkr (-19,1 Mkr*). Nedskrivning av patenträttighet avseende Dana Douglas belastar perioden med 17,8 Mkr. Exklusive nedskrivning av goodwill 2009 och nedskrivning av patenträttighet 2010, förbättrades resultatet med 6,4 Mkr jämfört med föregående år
  • Periodens resultat uppgick till -2,7 Mkr (-21,3 Mkr*)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,98 kr (-7,86 kr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till 9,2 Mkr (15,8 Mkr)

JULI – DECEMBER 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 108,7 Mkr (118,0 Mkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -12,3 Mkr (-19,7 Mkr*). Nedskrivning av patenträttighet avseende Dana Douglas belastar perioden med 17,8 Mkr. Exklusive nedskrivning av goodwill 2009 och nedskrivning av patenträttighet 2010, förbättrades resultatet med 5,2 Mkr jämfört med föregående år
  • Periodens resultat uppgick till -3,3 Mkr (-21,0 Mkr*)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,21 kr (-7,75 kr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital för halvåret uppgick till 9,7 Mkr (7,9 Mkr)

*Inklusive nedskrivning av goodwill avseende Barton 20,0 Mkr.

UTDELNINGSFÖRSLAG

• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2010

VD:s kommentar

Omsättningen för helåret stannade 9 % under föregående år. Minskningen är huvudsakligen hänförlig till tre områden: exportförsäljningen i Human Care, försäljningen i Barton samt Dana Douglas rollatorförsäljning till den amerikanska marknaden.

Omsättningen för första halvåret var 10 % under 2009 års nivå medan andra halvåret var 8 % under 2009 års nivå.

Human Care (Europa)

6 % försäljningsreduktion jämfört med 2009

Exportförsäljningen var under första halvåret svag, dels på grund av organisationsförändringar inom exportorganisationen, men också på grund av prispress på nyckelmarknader. Med ny organisation återhämtade sig exportförsäljningen under andra halvåret.

Den hårda vintern 2009/2010 medförde en minskning av rollatorförsäljningen i Norden under första halvåret, medan liftförsäljningen var högre än tidigare år. Andra halvåret har rollatorförsäljningen gått enligt plan, medan det istället är liftförsäljningen som varit svag.

I juni 2010 såldes fabriksfastigheten i Alvesta genom att aktierna i dotterbolaget, Fastighetsaktiebolaget Hissen i Göteborg, avyttrades till en extern köpare. Transaktionen gav ett försäljningspris på fastigheten om 5 Mkr och genererade en realisationsvinst om 0,3 Mkr.

Under året fusionerades de tre svenska legala enheterna (Human Care HC AB, Human Care HC Sweden AB och Ahlberg Rehab AB) till en enhet för att minska kostnader samt komplexitet.

Dana Douglas (Kanada)

9 % försäljningsreduktion jämfört med 2009

Ett stort intresse har visats för våra taklyftar och sängar under året i Kanada, och under hösten erhölls en order till Winnipeg Regional Health Authority.  33 vårdhem kommer under en femårsperiod att förses med Human Cares taklyftssystem. Det totala ordervärdet uppskattas till 3,5 MCAD (ca 25 Mkr).

Vi har under året sett ökad försäljning av våra sängar i Kanada, samt också introducerat en ny konsumentförpackning för vårt badrumssortiment.

Rollatorförsäljningen till den amerikanska marknaden avslutades under året på grund av dålig lönsamhet.

Dana Douglas har genomfört ett produktåtertagande på en rollatormodell och kostnaden stannade inom den reservation som gjordes i bokslutet för 2009.

En ny rollatormodell har utvecklats av gruppen under första halvåret och lanserats på den kanadensiska marknaden under hösten, vilket kommer att bidra till ökad marginal inom denna produktkategori.

Patenträttighet för den äldre rollatormodellen lades vid förvärvet av Dana Douglas upp med en avskrivningsplan om 13 år speglandes den kvarvarande avtalstid som bedömdes vid förvärvet. Detta avtal omförhandlades under 2010, med ömsesidig uppsägningsrätt om 6 månader, i syfte att minska royaltykostnaden (årskostnad ca 7 Mkr) som Dana Douglas får betala för utnyttjandet av patentet samt möjliggöra sänkta inköpskostnader med 20 %.

I början av 2011 har patentinnehavaren sagt upp avtalet och patentvärdet har justerats till bedömd kvarvarande nyttjandeperiod. Helårsresultatet belastas därför med en engångsnedskrivning (ej kassaflödes-påverkande) om 17,8 Mkr och en positiv upplösning av latent skatt med 5,5 Mkr.

Barton (USA)

13 % försäljningsreduktion jämfört med 2009

Under det gångna året har organisations-förändringar genomförts i Barton för att öka fokus och kompetens i organisationen.

Hela försäljningsreduktionen är hänförbar till affärsområdena Institutional och Dealers. Fallande USD-kurs förklarar 5 % -enheter av ovanstående 13 %.

Andra halvåret präglades av lager- och operationella problem, där ändringar nu har gjorts i både organisation samt leverantörs-nätverk.

En ny VD har internt utsetts under året.

Kostnadsbesparingar under året har bidragit till att rörelseresultatet delvis kunnat bibehållas jämfört med föregående år.

LiftCare (Australien)

21 % försäljningstillväxt jämfört med 2009

Det australiensiska bolaget redovisas för första bokslutskommunikén som ett eget segment. Omsättningen ökade kraftigt fram t.o.m. september månad, men mattades av under slutet av året. Segmentet utgör för helåret 11 % av koncernens externa omsättning.

Produktion från en kinesisk leverantör har under andra halvåret trappats upp för att förbättra bruttomarginalen.

En ny produkt har introducerats under sista kvartalet med fokus mot sjukhusmarknaden för ultralåga sängar.

En ny VD har rekryterats under året.

Ytterligare information lämnas av:

Fredrik Bürger, VD och koncernchef, tfn 08-665 35 08, fredrik.byrger@humancaregroup.com

Urban Enqvist, CFO, tfn 08-665 35 12, urban.enqvist@humancaregroup.com

Alla rapporter finns efter publicering på bolagets hemsida: www.humancare.se

Human Care utvecklar och tillverkar hjälpmedel med god design, hög kvalitet och funktion som förhöjer livskvaliteten för den åldrande befolkningen i dennes dagliga miljö. I Human Cares produktsortiment ingår idag: taklyftssystem, rollatorer, transportstolar, sängar samt hygienprodukter för personer med nedsatt rörlighet .

Human Care grundades 1993 och är noterat på First North.