Human Care HC AB (publ) – Delårsrapport januari – juni 2010

JANUARI – JUNI 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 120,7  Mkr (133,6 Mkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,7 Mkr (0,6 Mkr).
  • Periodens resultat uppgick till 0,6 Mkr (-0,3 Mkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,22 kr (-0,11 kr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -0,5 Mkr (7,9 Mkr)

VD:s kommentar

Omsättningen för årets första sex månader stannade 10 % under motsvarande period föregående år och är i stort hänförlig till Barton samt Dana Douglas rollatorförsäljning till den amerikanska marknaden, vilken har avslutats på grund av dålig lönsamhet. Fokus på reduktion av kostnader har dock medfört att koncernens resultat är något bättre än föregående år.

Human Care (Europa)

Exportförsäljningen har under första halvåret varit svag. Den hårda vintern medförde också en minskning av rollatormarknaden i Norden, medan liftförsäljningen varit stark.

I juni 2010 såldes fabriksfastigheten i Alvesta genom att aktierna i dotterbolaget, Fastighetsaktiebolaget Hissen i Göteborg, avyttrades till en extern köpare. Transaktionen gav ett försäljningspris på fastigheten om 5 Mkr och genererade en realisationsvinst om 0,3 Mkr.

Dana Douglas (Kanada)

Dana Douglas har genomfört ett produktåtertagande på en rollatormodell och bedömningen är att kostnaden stannar inom den reservation som gjordes i bokslutet för 2009. En ny rollatormodell har utvecklats under första halvåret och lanseras på den kanadensiska marknaden i september, vilket kommer att bidraga till ökad marginal inom denna produktkategori.

Ett stort intresse har visats för våra taklyftar och sängar vilket förväntas avspeglas positivt i kommande kvartalsrapporter.

Barton (USA)

Under första halvåret visar Barton en försiktig återgång för affärsområdena Institutional och Dealers jämfört med andra halvåret 2009, medan det tredje affärsområdet BDI haft en trög start av året. De senaste månaderna har dock antalet placerade stolar inom BDI ökat, vilket ger goda utsikter för resten av året.

Omsättningstappet jämfört med första halvåret föregående år har dock till stor del kompenserats av kostnadsbesparingar.

LiftCare (Australien)

Det australiensiska bolaget redovisas för första gången som ett eget segment. Omsättningen har ökat kraftigt under det första halvåret och utgör nu 11% av koncernens externa omsättning. Huvudorsaken är en stark australiensisk ekonomi och statssubventioner för sjukhussängar som kan sänkas ner till golvnivå.

Ytterligare information lämnas av:

Fredrik Bürger, VD och koncernchef, tfn 08-665 35 08, fredrik.byrger@humancaregroup.com

Urban Enqvist, CFO, tfn 08-665 35 12, urban.enqvist@humancaregroup.com

Alla rapporter finns efter publicering på bolagets hemsida: www.humancare.se

Human Care utvecklar och tillverkar hjälpmedel med god design, hög kvalitet och funktion som förhöjer livskvaliteten för den åldrande befolkningen i dennes dagliga miljö. I Human Cares produktsortiment ingår idag: taklyftssystem, rollatorer, transportstolar, sängar samt hygienprodukter. Human Care grundades 1993 och är noterat på First North.