Human Care meddelar reviderad tidplan för den föreslagna nyemissionen

Som tidigare meddelats har styrelsen för Human Care föreslagit en extra bolagsstämma den 3 november 2011 att besluta om nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna. Bakgrunden till och motivet för nyemissionen är att Human Care har ingått en principöverenskommelse med en extern patentinnehavare avseende förvärv av patenträttigheterna för rollatormodellen Nexus. För mer information, se Human Cares pressmeddelande den 12 oktober 2011.

Förhandlingarna med patentinnehavaren utvecklas i positiv riktning, men har tagit längre tid i anspråk än vad som ursprungligen förväntades. Eftersom Human Care inte bedömer att det är ändamålsenligt att genomföra nyemissionen innan ett bindande avtal med patentinnehavaren är klart har styrelsen beslutat att revidera tidplanen för den föreslagna nyemissionen, varvid samtliga relevanta datum flyttas ungefär två veckor framåt i tiden. Styrelsen föreslår vidare att bolagsstämman den 3 november 2011 ger styrelsen rätt att senast den 22 november 2011 besluta att inte genomföra nyemissionen för det fall bindande avtal avseende förvärv av patenträttigheterna för rollatormodellen Nexus då inte har träffats av Human Care.

Reviderad tidplan

Styrelsens reviderade förslag innebär följande översiktliga tidplan för nyemissionen.

22 november 2011                             Sista dag för handel inklusive rätt att erhålla teckningsrätter

23 november 2011                             Första dag för handel exklusive rätt att erhålla teckningsrätter

25 november 2011                             Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen

30 november – 9 december 2011     Handel med teckningsrätter

30 november – 14 december 2011   Teckningsperiod

Ett informationsdokument med anvisningar avseende teckning och betalning m.m. kommer att finnas tillgängligt på Human Cares hemsida i anslutning till teckningsperiodens början.

Ytterligare information lämnas av:

Fredrik Bürger, VD och koncernchef, tfn 08-665 35 08, fredrik.byrger@humancaregroup.com

Urban Enqvist, CFO, tfn 08-665 35 12, urban.enqvist@humancaregroup.com

Alla rapporter finns efter publicering på bolagets hemsida: www.humancare.se

Human Care utvecklar och tillverkar hjälpmedel med god design, hög kvalitet och funktion som förhöjer livskvaliteten för den åldrande befolkningen i dennes dagliga miljö. I Human Cares produktsortiment ingår idag: taklyftssystem, rollatorer, transportstolar, sängar samt hygienprodukter för personer med nedsatt rörlighet .

Human Care grundades 1993 och är noterat på First North.