Human Genome Sciences och GlaxoSmithKline offentliggör positiva resultat från studie i fas 3 vid SLE – en kronisk och livshotande autoimmun sjukdom

Report this content

Benlysta är första läkemedlet som nått så långt i klinisk utveckling och visat positiva resultat i den största randomiserade och placebokontrollerade kliniska studie som genomförts av SLE. Det bedöms ha potential att bli det första nya godkända läkemedlet på över 50 år för patienter med systemisk lupus.

Human Genome Sciences, Inc. (kortnamn på Nasdaq: HGSI) och GlaxoSmithKline PLC (GSK) meddelade igår eftermiddag att Benlysta (belimumab, tidigare kallat LymphoStat-B) uppnått sitt primära effektmått i studien BLISS-52, den första av två viktiga fas 3-studier med deltagande av patienter som har serologiskt aktiv systemisk lupus erythematosus (SLE). Systemisk lupus erythematosus (SLE) är en kronisk och livshotande autoimmun sjukdom. Man beräknar att omkring fem miljoner människor i världen, varav ca 1,5 miljoner i USA; har olika former av lupus, exempelvis SLE. I Sverige beräknas 5.000-15.000 personer vara drabbade. Lupus kan uppkomma i vilken ålder som helst, men visar sig oftast hos yngre personer mellan 15 och 45 års ålder. Omkring 90 procent av dem som får diagnosen lupus är kvinnor. BLISS-52 var placebokontrollerad och resultaten visar att Benlysta plus standardbehandling gett kliniskt och statistiskt signifikanta förbättringar av patienternas svar på behandling vecka 52, jämfört med enbart standardbehandling. Studien visade också att belimumab allmänt tolererades väl, med likartad biverkningsnivå i den grupp som fått belimumab som i den grupp som fått placebo. -Resultatet av BLISS-52 indikerar att Benlysta har potential att bli det första nya godkända läkemedlet på över 50 år för patienter med systemisk lupus", sa H. Thomas Watkins, koncernchef för HGS. "Med tanke på dagens begränsade tillgång på behandlingsalternativ skulle patienterna ha stor nytta av potentiella nya läkemedel. Benlysta är ett utmärkt exempel på den typ av läkemedel som HGS inriktar sig på att ta fram till patienterna. Om även vår andra fas 3-studie av Benlysta ger positiva resultat, planerar vi och GSK att inlämna registreringsansökningar för USA, EU och andra regioner under första halvan av 2010." Belimumab är ett läkemedel under utveckling och är det första i en ny läkemedelsklass som kallas BLyS-specifika hämmare. Inget nytt läkemedel för behandling av lupus har godkänts av läkemedelsmyndigheterna på över 50 år. Belimumab utvecklas av HGS och GSK enligt ett avtal som ingicks i augusti 2006 gällande gemensam utveckling och marknadsföring. "Lupus är en kronisk, ofta handikappande och ibland dödlig sjukdom, som uppskattningsvis fem miljoner människor runt om i världen lider av. Den kan ha förödande verkningar både på patienterna och på deras familjer", sade Carlo Russo, M.D., Senior Vice President, Biopharm Development, GSK. "Benlysta är det första läkemedel som utvecklats speciellt för lupus och som nått så här långt i sin kliniska prövning med positiva resultat. Vi ser fram mot att fullborda dessa viktiga studier och hoppas kunna erbjuda detta potentiellt värdefulla behandlingsfram-steg till patienter med SLE." "Resultaten från BLISS-52 stödjer och kompletterar de resultat som erhölls inom den serologiskt aktiva delgruppen av SLE-patienter vid vecka 52 i vår fas 2-studie", sade David C. Stump, M.D., Executive Vice President, Research and Development, HGS. "Vi är glada att kunna rapportera att Benlysta plus standardbehandling ger bättre behandlingseffekt än placebo plus standardbehandling, samtidigt som den övergripande säkerhetsprofilen var jämförbar med placebo. Benlysta uppnådde det primära effektmåttet i denna fas 3-studie på en statistiskt väl säkerställd nivå. Benlysta minskade också signifikant SLE-sjukdomens aktivitet i högre grad än placebo, utgående från ett antal andra mått, bland annat värdena på bedömningsskalorna SELENA SLEDAI och Physicians Global Assessment. Det är viktigt att notera att en större andel av patienterna i Benlysta-gruppen kunde sänka sin steroiddosering i kliniskt meningsfull grad. Vi hoppas kunna lägga fram de kompletta resultaten från BLISS-52 vid en lämplig vetenskaplig konferens senare under 2009." Viktigaste resultat från BLISS-52 • Enligt en analys som utgick från antalet patienter som påbörjat studien uppfyllde belimumab sitt primära effektmått, som var att ge bättre behandlingsresultat än placebo vid vecka 52. En kliniskt och statistiskt signifikant förbättring kunde påvisas i fråga om behandlingssvar för belimumab plus standardbehandling jämfört med placebo plus standardbehandling: 57,6 procent för 10 mg/kg belimumab, 51,7 procent för 1 mg/kg belimumab, och 43,6 procent för placebo (p=0,0006 och p=0,011 för 10 mg/kg resp 1 mg/kg belimumab, i förhållande till placebo). Behandlingssvar definierades som en förbättring med minst fyra poäng enligt skalan SELENA SLEDAI, ingen kliniskt signifikant försämring enligt BILAG, och ingen kliniskt signifikant försämring enligt skalan Physicians Global Assessment. Resultaten för de enskilda elementen i patienternas behandlingssvar stod i överensstämmelse med den övergripande förbättringen i fråga om det primära effektmåttet. • Resultaten i fråga om viktiga sekundära effektmått var följande:  En signifikant större andel av patienterna i belimumab-gruppen uppnådde en minskning med minst 4 poäng av sitt SELENA SLEDAI-värde vid vecka 52: 58,3 procent för 10 mg/kg belimumab, 53,1procent för 1 mg/kg belimumab och 46,0 procent för placebo (p=0,0024 och p=0,019 för 10 mg/kg resp. 1 mg/kg belimumab, i förhållande till placebo).  Förbättringen jämfört med placebo enligt Physicians Global Assessment vid vecka 24 var störst i den grupp som fått belimumab 10 mg/kg (p=0,0003 för 10 mg/kg resp. p=0,27 för 1 mg/kg, i förhållande till placebo). Förbättring noterades inom 4-8 veckor.  En större andel av patienterna i de båda belimumab-grupperna än i placebo-gruppen kunde sänka sin genomsnittliga prednisondos med minst 25 procent från utgångsnivån, till 7,5 mg/d eller mindre under studiens sista 12 veckor (p=0,053 för 10 mg/kg belimumab resp. p=0,025 för 1 mg/kg, i förhållande till placebo).  Inga statistiskt säkerställda skillnader mellan patientgrupperna kunde noteras i fråga om förbättringar av livskvaliteten vid vecka 24, enligt skalan SF-36 Physical Component Summary. Dock var förbättringen av värdet på SF-36 PCS-skalan vid vecka 52 signifikant större i de båda belimumab-grupperna än i placebogruppen (p=0,025 för 10 mg/kg belimumab resp. p=0,27 för 1 mg/kg, i förhållande till placebo), även om detta inte ingick i gruppen av viktiga sekundära effektmått. • I BLISS-52 tolererades belimumab i allmänhet väl, och frekvensen av biverkningar totalt och av allvarliga biverkningar, infektioner och dödsfall var likartade i belimumab-grupperna och placebogruppen. Allvarliga infektioner rapporterades hos 5,9 procent av placebopatienterna och 6,1 procent av belimumab-patienterna. De vanligaste biverkningarna var huvudvärk, ledvärk, luftvägsinfektioner, urinvägsinfektioner och influensa, och dessa förekom i likartad omfattning i de olika behandlingsgrupperna. Inga maligniteter rapporterades. Professor Sandra V. Navarra, en av prövningsläkarna och föreståndare för reumatologikliniken vid University of Santo Tomas, Manilla, Filippinerna, sade: "Med tanke på det begränsade utbudet av behandlingsalternativ är behovet stort av vältolererade och verksamma medel mot lupus. Vi är mycket uppmuntrade av resultaten från BLISS-52, och ser fram mot att kunna lägga fram dem i slutet av året. Vi ser också fram mot resultaten från BLISS-76, som kommer senare under året." Benlysta (belimumab) Belimumab är ett läkemedel under utveckling som bygger på humana monoklonala antikroppar, vilka specifikt upptäcker och hämmar aktiviteten hos stimulatorn för B-lymfocyter (BLyS®). BLyS är ett naturligt förekommande protein som upptäckts av HGS. Det behövs för att B-lymfocyter ska utvecklas till mogna B-plasmaceller. Plasmacellerna producerar antikroppar, som är kroppens första försvarslinje mot infektioner. Vid lupus och vissa andra autoimmuna sjukdomar anser man att förhöjda nivåer av BLyS bidrar till produktionen av autoantikroppar - antikroppar som angriper och förstör kroppens egna friska celler. Mängden autoantikroppar tycks stå i proportion till graden av sjukdom. Prekliniska och kliniska studier indikerar att belimumab kan sänka nivån av autoantikroppar vid SLE. Resultaten från BLISS-52 tyder på att belimumab minskar SLE-sjukdomens aktivitet, och en andra pågående fas 3-studie, BLISS-76, kan komma att bekräfta dessa resultat. Programmet för klinisk utveckling av Benlysta (belimumab) i fas 3 Det kliniska fas 3-programmet för belimumab omfattar två dubbelblinda, placebokontrollerade jämförande multicenterstudier i fas 3 - BLISS-52 och BLISS-76 - för bedömning av effekt och säkerhet hos belimumab plus standardbehandling, i förhållande till placebo plus standarbehandling, för serologiskt aktiva (dvs. autoantikroppspositiva) patienter med SLE. Det är det största kliniska prövningsprogram som någonsin genomförts för lupuspatienter. I BLISS-52 randomiserades och behandlades 865 patienter vid 90 kliniker i 13 länder, främst i Asien, Sydamerika och Östeuropa. I BLISS-76 rekryterades och randomiserades 826 patienter vid 133 kliniker i 19 länder, främst i Nordamerika och Europa. Uppläggningen av de båda studierna är likartad, men behandlingstiden är olika: 52 veckor i BLISS-52 och 76 veckor i BLISS-76. Data från BLISS-76 kommer att analyseras efter 52 veckors behandling, för att ge underlag till en potentiell ansökan om registrering som biologiskt läkemedel i USA respektive godkännande för marknadsföring inom EU och i andra regioner. HGS utvecklade fas 3-programmet för belimumab tillsammans med GSK och ledande internationella experter på SLE, och programmet bedrivs enligt ett SPA-medgivande från FDA. Det primära effektmåttet i BLISS-52 och BLISS-76 är patienternas behandlingssvar vecka 52, enligt följande definition: (1) en minskning i förhållande till baslinjen med minst 4 poäng på sjukdomsskalan SELENA SLEDAI (vilket motsvarar en kliniskt meningsfull minskning av SLE-sjukdomens aktivitet); (2) ingen försämring av sjukdomen vid mätning enligt skalan Physicians Global Assessment (en försämring definieras som en ökning med minst 0,30 poäng från baslinjen); samt (3) inget nytt värde på skalan BILAG A Organ Domain (som indikerar allvarliga aktivitetsökningar hos lupussjukdomen) och högst ett nytt värde på skalan BILAG B Organ Domain (som indikerar måttliga aktivitetsökningar hos lupussjukdomen). En analys i relation till det primära effektmåttet bygger på ursprungligt deltagarantal och har justerats för stratifieringsfaktorer, exempelvis SELENA SLEDAI-värde, proteinuri och etnicitet. I båda fas 3-studierna randomiserades patienterna till någon av tre behandlingsgrupper: 10 mg/kg belimumab (BLISS-52, n=290), 1 mg/kg belimumab (BLISS-52, n=288), respektive placebo (BLISS-52, n=287). Patienterna får en dos intravenöst dag 0, dag 14 och dag 28, och därefter var 28e dag under resten av studietiden. Alla deltagare får standardbehandling utöver det prövade läkemedlet. Säkerheten övervakas av en fristående Data Monitoring Committee under båda studiernas gång. Samarbetet med GSK I augusti 2006 träffade HGS och GSK ett avtal om gemensam utveckling och marknadsföring, enligt vilket HGS ansvarar för genomförandet av fas 3-studierna av belimumab, med stöd från GSK. De båda företagen kommer att dela lika på kostnaderna för utvecklingsarbetet i fas 3 och 4, marknadsföringskostnaderna samt vinsten vid eventuell försäljning av produkter som omfattas av avtalet. Systemisk lupus erythematosus (SLE) Systemisk lupus erythematosus (SLE) är en kronisk och livshotande autoimmun sjukdom. Man beräknar att omkring fem miljoner människor i världen, varav ca 1,5 miljoner i USA; har olika former av lupus, exempelvis SLE. I Sverige beräknas 5.000-15.000 personer vara drabbade. Lupus kan uppkomma i vilken ålder som helst, men visar sig oftast hos yngre personer mellan 15 och 45 års ålder. Omkring 90 procent av dem som får diagnosen lupus är kvinnor. Afroamerikanska kvinnor löper cirka tre gånger större risk att utveckla lupus, och sjukdomen är också vanligare bland kvinnor med latinamerikanskt, asiatiskt och indianskt ursprung. Till symtomen hör stark trötthet, smärtande och svullna leder, oförklarliga feberattacker, hudutslag och njurproblem. Lupus kan leda till ledgångsreumatism, njursvikt, inflammation i hjärta eller lungor, onormala förändringar av centrala nervsystemet, inflammation i blodkärlen och blodstörningar. Mer information om lupus kan hämtas från Lupus Foundation of America på www.lupus.org, Lupus Research Institute på www.lupusresearchinstitute.org, the National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases på www.niams.nih.gov, eller Lupus Europe på www.elef.rheumanet.org. För mer information och filmmaterial, se även http://www.firstlinemedia.com/epk/hgs3 För intervju med svensk prövningsledare 21-22 juli, kontakta Linnéa Hallgren, Edelman 0708-617 368 About GlaxoSmithKline GlaxoSmithKline is one of the world’s leading research-based pharmaceutical and healthcare companies, and is committed to improving the quality of human life by enabling people to do more, feel better and live longer. For more information, visit GlaxoSmithKline on the World Wide Web at www.gsk.com. About Human Genome Sciences The mission of HGS is to apply great science and great medicine to bring innovative drugs to patients with unmet medical needs. The HGS clinical development pipeline includes novel drugs to treat hepatitis C, lupus, inhalation anthrax and cancer. The Company’s primary focus is rapid progress toward the commercialization of its two lead drugs, Albuferon® (albinterferon alfa-2b) for hepatitis C and BENLYSTA™ (belimumab, formerly LymphoStat-B®) for lupus. Albuferon has now completed Phase 3 development, and the submission of global marketing applications is expected in fall 2009. BENLYSTA successfully met its primary endpoint in the first of two Phase 3 trials in systemic lupus erythematosus; results of the second BENLYSTA Phase 3 trial are expected in November 2009. Also in late-stage development is raxibacumab (ABthrax™) for the treatment of inhalation anthrax (Biologics License Application currently pending with the U.S. Food and Drug Administration). In addition, HGS has substantial financial rights to certain products in the GSK clinical pipeline including darapladib, currently in Phase 3 development in patients with coronary heart disease, and Syncria® (albiglutide), currently in Phase 3 development in patients with type 2 diabetes. For more information about HGS, please visit the Company’s web site at www.hgsi.com. Health professionals and patients interested in clinical trials of HGS products may inquire via e-mail to clinical_trials@hgsi.com or by calling HGS at (301) 610-5790, extension 3550. HGS, Human Genome Sciences, ABthrax, Albuferon, BENLYSTA, BLyS and LymphoStat-B are trademarks of Human Genome Sciences, Inc. HGS CONTACTS: Media Jerry Parrott Vice President, Corporate Communications 301-315-2777 Investors Peter Vozzo Senior Director, Investor Relations 301-251-6003 GSK CONTACTS: U.K. Media Inquiries Philip Thomson, (020) 8047-5502 David Outhwaite, (020) 8947-5502 Stephen Rea, (020) 8047-5502 European Analyst/Investor Inquiries David Mawdsley, (020) 8047-5564 Sally Ferguson, (020) 8047-5543 Gary Davies, (020) 8047-5503

Taggar: