Ebba Dahlström tillträder som ny VD för Pändy Foods AB

Pändy Foods AB (“Bolaget”) styrelse har beslutat att Bolagets tidigare marknadschef Ebba Dahlström tillträder som ny VD i bolaget med omedelbar verkan. Bolagets tidigare VD och medgrundare Simon Petrén kommer att fortsätta sitt arbete i koncernen och från och med den 1 januari 2021 ta över som VD för Bayn Group.

Pändy Foods är ett foodtech-bolag som sedan starten år 2016 har etablerat sig på fler än 20 marknader. Bolaget förvärvades i början av året av Bayn Group och har sedan dess varit ett helägt dotterbolag där fokus framgent kommer att vara försäljning via sin egen e-handel och Amazon-butiker.

Ebba Dahlström har varit bolagets marknadschef sedan våren 2020 och har på kort tid levererat goda resultat i rollen. Hennes primära fokus som VD kommer vara att utveckla och förbättra köpupplevelsen för kunden online samt driva varumärkeskännedom och tillväxt i online-kanalerna. Hon har en gedigen bakgrund inom e-handel och influencer marketing, vilka är element som kommer prägla dotterbolagets affärsmodell framåt. Ebba har tidigare arbetat på NA-KD som projektledare med ansvar för de kollektioner som tas fram tillsammans med influencers, och nu senast som ansvarig Brand Manager på HUBSO, för drift och byggnation av olika varumärken med tillhörande e-handelsbutiker t.ex. Linn Ahlborg, Sanne Josefsson och Rebecca Stella.

“Vi har haft en fantastisk utveckling och resa sen lanseringen av vår egen e-handel, både när det kommer till att skapa tillväxt, men framförallt när det kommer till att lyfta varumärket och dess kännedom. Under nästa år kommer vi att fortsätta att växa i Sverige men även satsa på att ta större plats internationellt. Det är en ära att ta vid och ska bli otroligt spännande och kul att axla den nya rollen och ta ett helhetsgrepp om online-försäljning för koncernens egna varumärken”, - Ebba Dahlström, CMO Pändy Foods AB.

“Ebba har visat mycket goda ledarskapskvalitéer och skarpt organisatoriskt tänk, med visioner som sträcker sig längre än den primära rollen inom marknadsföring. Styrelsen har redan från start haft det som plan att växla upp henne i den här rollen och det känns tryggt att lämna över ansvaret för Bolaget till Ebba. Vi har en spännande resa framför oss med att växa D2C och vi är alla mycket glada att få in henne som ansvarig för dotterbolaget”, -  Simon Petrén, vice VD Bayn Group AB.

Pändy, som tillverkar mat och dryck med fokus på lägre sockerinnehåll och hög proteinhalt, blev i våras uppköpta av börsnoterade Bayn Group. Bayn är en foodtech-koncern och teknikutvecklare inom sockerreducering som erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser och totallösningar för sockerreducering.

Simon Petrén, vice VD Bayn Group AB (publ)
Email: simon.petren@bayneurope.com

Bayn Group is an independent supplier of cutting edge and healthy sugar reduction solutions for the food and beverage industry. Bayn’s plant-based ingredient solutions, refined through scientific research and extensive market experience, facilitate new healthier formulations and recipes focused on taste and texture to help food and beverage companies around the world reduce sugar and calories in their products. For more information www.bayneurope.com

FNCA Sweden AB is Bayn’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se.

Simon Petrén

vice vd Bayn Group AB