HUMBLE GROUP PRESENTERAR NYA FINANSIELLA MÅL

Styrelsen för Humble Group AB ("Humble" eller "Bolaget") har idag beslutat om att anta nya finansiella mål. Beslutet grundas i den strukturella utvecklingen som Bolaget har genomgått sedan de tidigare målen kommunicerades den 1 december 2021. De nya målen syftar till att reflektera Bolagets målsättning avseende tillväxt och lönsamhet samt att återspegla Bolagets affärsplan på medellång sikt. Målen och Bolagets strategi kommer att presenteras mer ingående på Bolagets kapitalmarknadsdag den 19 september 2024 i Stockholm.

Nya finansiella mål på medellång sikt:

• Tillväxtmål – Genomsnittlig nettoomsättningstillväxt om minst 15 procent per år, främst driven av organisk tillväxt.
  • Lönsamhetsmål – EBIT-marginal om minst 10 procent.
  • Kapitalstruktur – Nettoskuld i relation till EBITDA ska inte överskrida 2,5 gånger. Bolaget kan dock, under särskilda omständigheter, välja att överstiga denna nivå under kortare perioder i samband med förvärv.
  • Utdelningspolicy – Överskottet ska delas ut till aktieägarna när det fria kassaflödet överstiger tillgängliga investeringar i lönsam tillväxt. Utdelning till aktieägarna förutsätter att kapitalstrukturmålet är uppfyllt.

De nya målen reflekterar Humbles ambition att fortsätta växa och stärka sin position på marknaden samt Bolagets fokus på ökad lönsamhet och långsiktig finansiell stabilitet. Målen beaktar även förändrade marknadsförutsättningar i kombination med Bolagets utveckling och är utformade för att tydligt spegla Humbles strategi om att tillvarata tillväxtmöjligheter. Målsättningen är att en majoritet av nettoomsättningsökningen ska vara hänförlig till organisk tillväxt, där strategiska tilläggsförvärv kan tillkomma framgent efter att skuldsättningen har nått en tillfredställande nivå.

De uppdaterade finansiella målen avser att ge marknaden en tydligare bild av styrelsens och ledningens förväntansbild och ambition om att fortsätta växa Humble med stärkt lönsamhet på medellång sikt. Vi har goda förutsättningar att förbättra den underliggande rörelsemarginalen i våra dotterbolag framgent och givet den kraftiga uppskalningsfas vi verkat i de senaste två åren, så kommer vi även att få positiv effekt från skalbarhet av den operationella kostnadsbasen vi investerat i.” - Simon Petrén, VD Humble Group AB (publ).

Tidigare finansiella mål

• Tillväxt - 16 miljarder kronor nettoomsättning proforma, organisk tillväxt om minst 15 % per år.
  • Lönsamhet - 1,9 miljarder kronor justerad EBITA proforma.
  • Kapitalstruktur - Nettoskuld över justerad EBITDA <2,5x - Nettoskuld i förhållande till RTM (rullande tolv månader) proforma justerad EBITDA ska inte överstiga 2,5 gånger. Bolaget kan dock, under särskilda omständigheter, välja att överstiga denna nivå under kortare perioder i samband med förvärv.
  • Utdelningspolicy - Överskottet ska delas ut till aktieägarna när det fria kassaflödet överstiger tillgängliga investeringar i lönsam tillväxt. Utdelning till aktieägarna förutsätter att kapitalstrukturmålet är uppfyllt.

Denna information är sådan som Humble Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.